
قیمت نفت برای دومین ماه متوالی با بهبود وضعیت در ایالات متحده، چین و مناطقی از اروپا رشد کرده است، حتی با اینکه ویروس در آسیا بازگشته است.
نفت در معاملات آسیایی با تمرکز بر سیاست عرضه اوپک پلاس و چشمانداز بازگشت تولید نفت ایران صعود کرد. بلومبرگ گزارشی از بازار نفت در روز دوشنبه منتشر کرده است.
معاملات آتی نیویورک پس از افت 0.8 درصدی در روز جمعه، امروز به 67 دلار در هر بشکه افزایش یافت. طبق نظرسنجی بلومبرگ در هفته گذشته انتظار میرود اوپک و متحدانش روز سهشنبه در جلسات ماهیانه خود تصمیم بگیرند تولید خود را در ماه ژوئیه افزایش دهند.
درحالیکه تقاضای بازگشتی از بحران کرونا قیمتها را بالا میبرد، اما بازگشت تولید نفت ایران در صورت احیای توافق هستهای، چشمانداز افزایش قیمت را تیرهوتار میکند.
نماینده روسیه در سازمان ملل در توئیتی گفت که ایران و قدرتهای جهانی بحث و گفتگو را سر گرفتهاند و تفاهم در میان کشورهای مذاکرهکننده وجود دارد که دور فعلی باید دور نهایی باشد.
قیمت نفت برای دومین ماه متوالی با بهبود وضعیت در ایالات متحده، چین و مناطقی از اروپا رشد کرده است، حتی با اینکه ویروس در آسیا بازگشته است.
ذخایر بنزین امریکایی کاهشیافته و مصرف با شروع فصل رانندگی در تابستان به اوج تقاضا خواهد رسید. به گفته کارشناسان بهترین اقدام برای اوپک پلاس در جلسه فردا حفظ سرعت فعلی و تدریجی افزایش تولید است. وندانا هاری، بنیانگذار شرکت نفتی Vanda Insights گفت: آخرین امواج ناشی از انواع ویروس و سرعت کم واکسیناسیون نشان میدهد که خروج از همهگیری تا نیمه دوم سال طول میکشد.
*قیمتها
وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل ماه ژوئیه در بورس کالای نیویورک ساعت 12 و 6 دقیقه ظهر بهوقت سنگاپور با 0.7 درصد افزایش به قیمت 66.76 دلار در هر بشکه رسید. این شاخص هفته گذشته رشد 4.3 درصدی داشت. معاملات آتی در این ماه 5 درصد افزایش داشته است.
نفت برنت برای تسویهحساب در ماه اوت 0.6 درصد افزایش یافت و در بورس اروپا به 69.14 دلار رسید. این شاخص روز کاری قبل 0.7 درصد کاهشیافته بود. روز دوشنبه امریکا و انگلیس تعطیل هستند.
جلسه اوپک پلاس روز سهشنبه برگزار میشود و سرمایهگذاران در میان انتظارات فزاینده برای افزایش تقاضا به دنبال هرگونه سرنخی از سیاستهای عرضه این گروه هستند.
همه به جز چهار نفر از 24 نفر تحلیلگر و بازرگان مورد بررسی بلومبرگ پیشبینی کردهاند که این اتحاد افزایش برنامهریزیشده 840 هزار بشکه در روز را تصویب خواهد کرد.
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایران نخستین انتقال نفت خام خود از طریق لوله استراتژیک گوره به جاسک را آغاز کرده و بهاینترتیب ایران تنگه هرمز را میتواند دور بزند.
