با بدتر شدن شیوع بیماری کووید 19 در امریکای لاتین، کشته‌ها از مرز یک‌میلیون نفر گذشت

مرگ میر کرونا در برزیل از هند پیشی می‌گیرد

تاریخ 1400/03/02 ساعت 12:06

به‌طور متوسط در ماه می، 31 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 در جهان در امریکای لاتین و کارائیب بوده است در حالی که تنها 8.4 درصد از جمعیت جهان در این منطقه زندگی می‌کنند.

طبق آمار رویترز با وخیم‌تر شدن همه‌گیری کرونا تعداد کشته‌شدگان کووید 19 در امریکا لاتین و کارائیب روز جمعه از یک‌میلیون نفر گذشت. به‌این‌ترتیب بالاترین میزان سرانه مرگ در این منطقه رقم خورد. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

از ارتفاعات مه‌آلود بولیوی تا کلان‌شهر برزیلی سائوپائولو، همه‌گیری با ترکیب کمبود اعتبار در سیستم‌های بهداشتی مشکلات زیادی به وجود آورده است. جایی که مردم روزمزد هستند و درآمدی ناچیزی دارند و قرنطینه و تعطیلی سراسری امکان‌پذیر نیست.

در پرو، در میان ملت‌های آسیب‌دیده در منطقه، بیماران کووید 19 در راهروهای شلوغ بیمارستان پایتخت لیما می‌میرند.

در عمق جنگل‌های آمازون برزیل، بسیاری از ساکنان شهر مانائوس در خانه‌هایشان بدون اکسیژن ماندند و درگذشتند.

با توجه به داده‌های Our World in Data، با افت موارد ابتلا در اروپا، آسیا و امریکای شمالی و ثبات در آفریقا، امریکای جنوبی تنها منطقه‌ای است که سرانه مرگ آن به‌سرعت در حال افزایش است. اگرچه هند هم در حال حاضر درگیر یکی از بدترین نوع شیوع بیماری همه‌گیری در جهان است.

به‌طور متوسط در ماه می، 31 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 در جهان در امریکای لاتین و کارائیب بوده است در حالی که تنها 8.4 درصد از جمعیت جهان در این منطقه زندگی می‌کنند.

پزشکان و متخصصان اپیدومولوژی می‌گویند همه‌گیری ویروس کرونا دولت‌هایی که آماده نبودند را غافلگیر کرد. این وضعیت در کشورهایی که رهبران آن ویروس را نادیده گرفتند و نتوانستند به‌موقع منابعی برای واکسن در نظر بگیرند بدتر بوده است.

هشت کشور نخست دارای بیشترین سرانه مرگ‌ومیر در اثر کووید 19 طی هفته گذشته همگی در امریکای لاتین قرار داشتند.

دکتر فرانسیسکو مورنو سانچز، رئیس ستاد کووید 19 در یکی از بیمارستان‌های اصلی مکزیک و منتقد برنامه واکسیناسیون دولت گفت: متاسفانه ما در میان مناطق تحت تاثیری قرار داریم، جایی که رسیدگی به بیماری کرونا به بدترین شکل بوده است و حالا ما از عواقب آن رنج می‌بریم.

 

*ضربه سخت برزیل

با افزایش تعداد کشته‌شده‌ها، گورکن‌ها در چندین کشور مجبور به گسترش قبرستان‌ها و مقبره‌های جدید شده‌اند.

برخلاف فرهنگ سنتی ساکنان که عمدتاً کاتولیک هستند، مردگان اغلب با همراهی تعداد کمی از اقوام یا اصلاً بدون هیچ خویشاوندی و به‌تنهایی دفن می‌شوند.

بیشترین مرگ‌ومیرها، یعنی بیش از 446 هزار مورد در برزیل رخ‌داده است که با دومین شیوع مرگبار در خارج از ایالات‌متحده به مرکز ویروس کرونا تبدیل شد، به نظر می‌رسد به‌زودی از هند هم پیشی بگیرد.

وزارت بهداشت این کشور روز جمعه اعلام کرد که برزیل طی 24 ساعت گذشته 2215 مورد مرگ ناشی از کووید 19 را ثبت کرده است. درمجموع امریکای لاتین بیش از یک‌میلیون مرگ ناشی از کرونا را ثبت کرده است.

دولت رئیس‌جمهور راست افراطی برزیل، جائر بولسونارو، فردی شکاک به واکسن و مخالف قرنطینه، قرار است توسط کمیسیون پارلمان به دلیل عدم برنامه‌ریزی برای اقدام ملی علیه کووید 19 و عدم خرید به‌موقع واکسن موردتحقیق و تفحص قرار بگیرد.

برزیل ازنظر موارد تأییدشده کووید 19 سومین کشور آسیب‌دیده در جهان بعد از هند و ایالات‌متحده است. این کشور بالاترین میزان کشته‌ها در منطقه را دارد و بعدازآن کلمبیا و مکزیک هستند که مجموعاً حدود 74 درصد از کل مرگ‌ومیر امریکای لاتین را تشکیل می‌دهند.

واکسیناسیون در امریکا جنوبی از بسیاری از مناطق دنیا عقب است. در امریکا جنوبی، تنها 15 درصد از افراد حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند در مقایسه با 28 درصد اروپا و 34 درصد در امریکا شمالی.

فقط سه درصد از امریکای لاتین به‌طور کامل علیه کووید 19 واکسینه شده‌اند. تأمین واکسن در امریکای جنوبی به‌کندی پیش می‌رود و در برخی از کشورها برنامه واکسیناسیون بی‌نظم است.