
پتروپارس طبق توافق، ظرف 5 سال، 28 میلیون مترمکعب گاز در روز از ذخایر دریایی میدان گازی فرزاد-ب تولید خواهد کرد.
شرکت پتروپارس، برنده قرارداد 1.78 میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی بزرگ فرزاد-ب از طرف شرکت ملی نفت ایران شد. این پروژه قبلا توسط گروهی از شرکتهای هندی به بهرهبرداری رسیده بود. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است.
پتروپارس طبق توافق، ظرف 5 سال، 28 میلیون مترمکعب گاز در روز از ذخایر دریایی تولید خواهد کرد. به گزارش شانا، خبرگزاری رسمی وزارت نفت ایران، این قرارداد روز دوشنبه انجام شد. حجم ذخایر میدان گازی فرزاد-ب، حدود 500 میلیارد مترمکعب تخمین زده شده است.
مهمترین بخشهای شرح کار این قرارداد شامل حفاری هشت حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سکوی سرچاهی فرعی و اصلی، احداث تأسیسات جداسازی مایعات در سکوی اصلی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال سیال ترش از سکوی اصلی به تأسیسات خشکی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال میعانات به خشکی، احداث یک رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سکو به طول ۳ کیلومتر، احداث تأسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تأسیسات جانبی و خطوط لوله خشکی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاههای مستقر در منطقه پارس ۲ است.
کنسرسیوم هندی به رهبری شرکت ONGC Videsh، در حال مذاکره با ایران برای توسعه این میدان بود، اما اختلاف نظرها در مورد حجم سرمایه گذاری و قیمت گذاری، رسیدن به توافق را به تاخیر انداخت و بعد هم که در سال 2018 ایالات متحده دوباره تحریمهایی علیه ایران وضع کرد، مذاکرات متوقف شد.
قبل از تحریمها، ایران قصد داشت به عنوان بخشی از تلاش برای مدرن سازی صنعت نفت و بهبود تخصص و دانش فنی، چندین پروژه بزرگ نفتی و گازی را به طور مشترک با شرکتهای انرژی خارجی توسعه دهد.
فرزاد-ب آخرین پروژه بزرگ انرژی ایران بود که به دنبال مهاجرت شرکتهای خارجی از صنعت نفت و گاز ایران به پتروپارس اعطا شده است. بعد از اینکه شرکتهای توتال و شرکت پتروشیمی ملی چین پروژه 5 میلیارد دلاری را به دلیل تحریمهای امریکا، ترک کردند، این شرکت سال گذشته، توسعه فاز دریایی میدان پارس جنوبی ایران را هم بر عهده گرفتند.
ایران در حال آماده سازی میدانهای نفتی و روابط با مشتریهایش است، بنابراین میتواند تولید و صادراتش را افزایش دهد، چرا که به نظر میرسد توافق با ایالات متحده، نزدیکتر شده است. به این ترتیب تحریمهای اقتصادی برداشته میشود و توافق هستهای سال 2015 دوباره احیای خواهد شد.