
تا پیش از تشدید تحریمهای آمریکای ایران نفت، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و خاویار به کره صادر میکرد و در مقابل تهران نیز از این کشور کالاهایی همچون خودرو، لوازم خانگی، محصولات فولادی و گوشی تلفن همراه وارد میکرد
در میانه دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای برجام و در حالی که کشور زیر فشار سخت ترین تحریم های اقتصادی است؛ نخست وزیر کره جنوبی به عنوان یکی از اقتصادهای پیشرو و توسعه یافته به ایران سفر کرده است؛ اتفاقی که از نظر دیپلماتیک در شرایط کنونی بسیار مهم است. سفر سه روزه ای که محور اصلی مذاکرات آن روی پاشنه اقتصاد و سیاست می چرخد. چانگ سای کیون نخستین نخستوزیر کره جنوبی است که در طول 44 سال گذشته به ایران میآید و از همین رو باید این سفر را تاریخی دانست. او که عصر دیروز وارد ایران شد تاکنون با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیدار داشته و قرار است با حسن روحانی، رئیسجمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم دیدار کند. دیدارهایی که در شرایط کنونی ایران از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و می تواند گره های اقتصادی مهمی را باز کند. سفر چانگ سای کیون به تهران علاوه بر اینکه میتواند به یک دوره روابط سرد تجاری بین دو کشور پایان دهد، قادر خواهد بود فضا را برای همکاری های دو کشور و حل مشکلات دو جانبه که مهم ترین آن بلوکه شدن منابع ارزی ایران در کره است، فراهم کند. سال گذشته با تشدید تحریم های آمریکا و دونالد ترامپ، شرکتهای کره ای ازجمله سامسونگ و ال جی رسما به فعالیت خود در ایران پایان دادند و حالا شروع دوباره فعالیت این شرکت ها در ایران می تواند بخشی از مذاکرات نخست وزیر کره با ایران باشد. البته یکی از عالی ترین مقامات سیاسی کره در شرایطی به ایران می آید که پس از مسدود کردن داراییهای ارزی ایران در کره و توقیف نفتکش کرهجنوبی در ایران ( که چند روز پیش آزاد شد) روابط دو کشور به شدت کاهش یافته و پر تنش شده است. در حال حاضر مهم ترین خواسته ایران از کره جنوبی آزاد سازی حداقل 7 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران در کره است که در این شرایط سخت ایران می تواند بسیار راه گشا باشد.
به گفته دبیرکل اتاق ایران و کره در 10 ماه نخست سال 99، حجم تجارت بین دو کشور به کمترین میزان ممکن در یک دهه اخیر رسیده؛ به نحوی که در مدت یادشده ۳۲میلیون و ۷۷۰هزار صادرات ایران به کرهجنوبی و ۴۷۳میلیون دلار میزان واردات از کرهجنوبی بوده که مجموع آن نیممیلیارد دلار میشود. فیروزی گفته است:« باید چارچوبی فراهم شود که شرکتهای خارجی ازجمله شرکتهای کرهای دیگر پشت شرکتهای داخلی را خالی نکنند و با توجه به مناسبات جهانی نتوانند متاثر از سیاستگذاران بهراحتی عرصه را ترک کنند.»
تا پیش از تشدید تحریمهای آمریکای ایران نفت، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و خاویار به کره صادر میکرد و در مقابل تهران نیز از این کشور کالاهایی همچون خودرو، لوازم خانگی، محصولات فولادی و گوشی تلفن همراه وارد میکرد تا جایی که در دهه90 حجم تجارت بین تهران و سئول به 16میلیارد دلار در سال هم رسید. ایران امیدوار است با رفع تحریمهای آمریکا و برداشتن موانع بر سر روابط بانکی خود با دنیا، صادرات نفت خود را به روزی 2.3میلیون در روز برساند و کرهجنوبی که همواره یکی از خریداران اصلی و سنتی نفت و بهویژه معیانات گازی بوده، حالا هم میتواند در فهرست متقاضیان و خریداران قرار گیرد.