توافق ایران و کره جنوبی در خصوص انتقال منابع ارزی ایران

پول‌های ایران از کره برمی‌گردد؟

تاریخ 1399/12/04 ساعت 12:29

سفیر کره جنوبی در ایران اعلام کرد: کشورش آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد.

بعد از کلی صحبت درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی حالا به نظر می‌رسد بالاخره توافقی برای پرداخت این پول به ایران انجام‌شده است. رئیس‌کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران، در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در خصوص نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

به گزارش بانک مرکزی، در این جلسه، توافقات لازم در خصوص انتقال منابع به مقاصد موردنظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به‌طرف کره‌ای اعلام شد. سفیر کره جنوبی در ایران اعلام کرد: کشورش آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد. رئیس‌کل بانک مرکزی نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند، اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به‌منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود.

 

*پول‌های بلوکه‌شده چقدر است؟

بدهی کره جنوبی به ایران، صحبت دیروز و امروز نیست. آن‌طور که وزارت امور خارجه عنوان کرده است در دو سال گذشته، تأمین دسترسی به منابع مالی بانک مرکزی در کره، دستور کار اصلی و محوری بوده و در این راستا، علاوه بر پذیرش فرستاده ویژه این کشور، ده‌ها ملاقات در تهران و سئول با مقامات کره‌ای انجام‌شده است اما در حال حاضر طرح دعوی علیه بانک‌های متخلف کره‌ای در محاکم صالحه از سوی نهادهای ذی‌ربط در دست پیگیری است.

حسین تنهایی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی چندی پیش گفت: رقم بدهی کره جنوبی به ایران حدود 7.5 میلیارد دلار برآورد شده که پیش‌ازاین مقررشده بود ۵۰ میلیون دلار به‌صورت اقلام موردنیاز بهداشتی و کالاهای اساسی به کشور برگردد که تاکنون محقق نشده است، البته خبرهایی در خصوص تدوین قرارداد برای دریافت اقلام بهداشتی از کره جنوبی در ازای بدهی این کشور به ایران وجود دارد که بر اساس آن، اتاق بازرگانی با نهادهای مربوطه مذاکراتی را انجام داده تا از مسیرهای مشخص، کالاهای لازم به ایران برسد. نوع کالاهای وارداتی از کره جنوبی از سوی وزارت بهداشت تعیین‌شده است. مقررشده تا ظرف دو هفته آینده این قرارداد از سوی ایران تدوین و بعد از امضا برای تسویه بدهی‌ها اجرایی شود.

چندی پیش سید عباس موسوی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه بابیان این‌که به‌اندازه کافی از کره جنوبی وعده شنیده‌ایم بنابراین فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم گفت: کسی در ایران منتظر محموله نیم میلیونی ا دو میلیون دلاری نیست. بعد هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست سخنگویی خود بعد از تصدی این سمت درباره کره جنوبی و بدهی این کشور به ایران گفت:‌ روابط کره جنوبی و ایران شاهد چالش بزرگی بوده است و سئول همچنان نتوانسته است به تعهدات قانونی خود عمل کند. البته جزییات فنی را باید از بانک مرکزی بپرسید. به کره جنوبی بارها منتقل‌شده است که جمهوری اسلامی ایران معتقد است هرلحظه تأخیر در بازپرداخت بدهی‌ها در روابط اثرات بلندمدتی خواهد گذاشت. مذاکراتی در جریان است و امیدواریم به‌سرعت به نتیجه برسد و از اساس این موضوع حل شود. تحریم‌های آمریکابه‌گونه‌ای نیست که یک دولت مستقل از آن پیروی کند. منتظریم نتیجه مذاکرات را ببینیم.