آزاد سازی کشت برنج در تمام استان ها و تنش های آبی

دوگانه شالیکاری و کم آبی

تاریخ 1399/11/19 ساعت 11:23

درمصوبه سال 1397 هیات‌ وزیران، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده بود تا نسبت به معرفی کشت‌های جایگزین برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران اقدام و با فعالیت‌های ترویجی و اعطای کمک‌های فنی و اعتباری، حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد.

 

دو سال پس از اعلام ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیر‌شمالی کشورمان، کمیسیون تلفیق مجلس این مصوبه را ملغی کرده  و حالا نگرانی نسبت به رشد کشت برنج و مصرف منابع آبی افزایش یافته است. اگر چه که به اعتقاد کارشناسان حوزه کشاورزی در دو سال گذشته هم ممنوعیت کشت برنج در برخی از مناطق و استان ها مانند خوزستان چندان به صورت جدی اجرایی نشده است اما در نهایت با کاهش کشت و ذخیره بیشتر منابع آبی رو به رو بوده ایم. کمیسیون تلفیق در شرایطی مصوب کرده است که کشت برنج در خارج از استان های شمالی آزاد شود که اکنون در میانه سال آبی ۱۳۹۹/۱۴۰۰ کاهش بارندگی‌ها را شاهد هستیم و نشانه آشکاری برای در پیش بودن خشکسالی در کشورمان است و می توان حدس زد که از تبعات این بارش‌های کم، وارد آمدن آسیب به کشاورزان، از جمله کشاورزانی است که محصولات آب بر‌ را کشت می‌ کنند. در این بین نکته مهم این است که وزارت جهاد کشاورزی هم در دو سال گذشته کشاورزانی را که پیش از این برنجکاری داشتند و حالا کشت برنج ممنوع شده است به کشت جایگزین تشویق نکرده و راهکارهایی برای کشت جایگزین به آن ها ارائه نداده اند. اتفاقی که باعث شده حتی در مناطقی مانند اصفهان باوجود چالش شدید کم آبی  ممنوعیت کشت باز هم شاهد کشت برنج باشیم و حالا با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس این مشکل بسیار جدی تر خواهد شد. درمصوبه سال 1397 هیات‌ وزیران، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده بود تا نسبت به معرفی کشت‌های جایگزین برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران اقدام و با فعالیت‌های ترویجی و اعطای کمک‌های فنی و اعتباری، حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد. مصوبه ای که اجرا نشد و با این‌ که کشاورزان برنج در استان‌های غیر‌شمالی تهدید شده بودند در صورت کشت برنج هزینه آب و برق آن ها غیریارانه‌ای خواهد بود اما شواهد نشان می‌دهد در طول دو سال گذشته در ۱۸ استان کشور کشت برنج انجام شده است.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران هم با اشاره به مصوبه هیات ‌وزیران گفته است:« در دو سال گذشته که کشت برنج در استان‌های غیر‌شمالی ممنوع شد در اغلب استان‌های کشور این محصول کشت شد و مصوبه اخیر مجلس هم تنها از نظر روانی تاثیر می‌گذارد و به افزایش تولید منجر نخواهد شد. موضوع آن‌قدر حساس شده بود که دولت اعلام کرد به کشاورزانی که غیر از استان‌های شمالی اقدام به کشت برنج کنند تسهیلات و خدماتی عرضه نمی‌کند در حالی که کشاورزان معتقد بودند دولت در بخش ماشین ‌آلات، سود و کود کمکی نمی‌کند و اقلام خود را با نرخ آزاد تهیه می‌کنند، از این ‌رو کشت برنج ادامه یافت. او گفته است:« با این‌که طی چند سال متوالی بارش‌های خوبی اتفاق افتاده اما هر بار مسؤولان این حوزه می‌گویند گول باران نخورید و خشکسالی ادامه دارد اما کشاورزان اعتنایی نکردند. در نهایت اعتراض کشاورزان بالا گرفت تا جایی که استانداران وارد میدان شدند و به آنها مجوز کشت برنج را دادند، در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی متوجه شد از سازمان‌های دیگر عقب افتاده و به‌صورت نامحسوس اجازه کشت برنج را داد.»