
گزارشی توسط سازمان بینالمللی کار سازمان ملل متحده در ماه ژوئن منتشرشده بود که نشان میداد 510 میلیون یا 40 درصد از کل زنان شاغل در سراسر جهان در 4 بخش توسط کرونا آسیبدیدهاند. این رقم برای مردان 36.6 درصد بوده است.
وزیر امور خارجه سوئد، «آن لیند» گفته است که ویروس کرونا عملا برای زنان و دختران رکود ایجاد کرد. اوایل این هفته در اجلاس مجازی داووس، لیند گفت که رکود اقتصادی ناشی از همهگیری کرونا تأثیر ویژهای بر زنان داشته است. سیانبیسی گزارشی از این موضوع منتشر کرده است.
صحبتهای لیند در پنلی با عنوان «تعیین برابر جنسیتی در مرکز بهبودی» مطرح شد. به گفته لیند، زنان بهطور معمول در انجام کارهای غیررسمی امنیت کمتری در بازار کار دارند و در عین حال مسئولیت بیشتری در کار مراقبتهای بدون حقوق به دوش میکشند. علاوه بر این براساس صحبتهای لیند، خشونت اجتماعی علیه زنان در میان پاندمی کرونا برجسته شده است.
لیند ادامه داد: تمام این موارد برابری جنسیتی را تهدید میکند و به اعتقاد من برای زنان و دختران رکود اقتصادی داریم.
گزارشی توسط سازمان بینالمللی کار سازمان ملل متحده در ماه ژوئن منتشرشده بود که نشان میداد 510 میلیون یا 40 درصد از کل زنان شاغل در سراسر جهان در 4 بخش توسط کرونا آسیبدیدهاند. این رقم برای مردان 36.6 درصد بوده است.
گزارش دیگری هم توسط سازمان ملل در نوامبر منتشر شد که نشان میدهد زنان در پایان سه ماه دوم سال 2020 1.7 برابر بیشتر از مردان از بازار کار خارجشدهاند؛ 321 میلیون زن در مقابل 182 میلیون مرد.
به گفته لیند، در واکنش به بحران، دیدگاه جنسیتی متاسفانه اولین چیزی است که نادیده گرفته میشود. گزارش سازمان ملل هم نشان میدهد که 206 کشور و سرزمین در مجموع 1813 اقدام برای مقابله با پاندمی انجام دادهاند که فقط 85 اقدام برای تقویت امنیت اقتصادی زنان بوده است.
در پانل دوم با همین موضوع، کوین اسنیدر، اقتصاددان عنوان کرد شکاف جنسیتی اختیاری نیست. چهارپنجم از 1.1 میلیون نفری که از بازار کار ایالاتمتحده خارجشدهاند، زنان بودهاند.
در همین حال، یکچهارم زنان در اقتصادهای پیشرفته در حال ترک شغل فعلی خود در طول پاندمی هستند. به گفته اسنیدر، انعطاف پذیری عامل شماره یک برای دستیابی به پیشرفت برابر جنسیتی است. او این طور استدلال کرد که در میان بحران فعلی زمان خوبی است تا شرکتها در برابری جنسیتی سرمایه گذاری کنند.
او ادامه داد: این اقدام اختیاری نیست. اینکه کشورها از برابری جنسیتی عقب نشینی کنند و به دنبال دیگر اولویت بندیها باشند، کاملاً اشتباه است.