
عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، برای دو ماه، روزانه حدود 3.6 میلیون بشکه تولید خواهد کرد.
طبق گفته شرکت دولتی نفتی عراق (SOMO)، عراق قصد دارد میزان تولید نفت خام خود را در ژانویه و فوریه کاهش دهد تا سهمیه سال گذشته اوپک پلاس را که نقض کرده بود، جبران شود. بلومبرگ گزارشی دراینباره منتشر کرده است.
طبق این گزارش، علی نزار، معاون رئیس SOMO گفت: عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، برای دو ماه، روزانه حدود 3.6 میلیون بشکه تولید خواهد کرد.
براساس اطلاعات جمعآوریشده بلومبرگ این میزان پایینترین سطح از اوایل سال 2015 است. ماه دسامبر عراق 3.85 میلیون بشکه در روز تولید کرده بود.
نزار در گفتگویی اعلام کرد: صادرات نفت ازجمله صادرات از منطقه نیمه خودمختار شمالی کردستان در طول این دوره، کمی بیش از 3 میلیون بشکه در روز خواهد بود. این رقم در ماه گذشته تقریباً 3.3 میلیون بشکه بوده است.
به گفته نزار توانایی بغداد در رسیدن به این رقم به این بستگی دارد که آیا دولت اقلیم عراق موافقت میکند که عرضه را در میدانهای تحت کنترلش کاهش دهد یا خیر. دولت مرکزی در گذشته گفته بود که نمیتواند تولید نفت کردها را کنترل کند.
اوپک پلاس، اتحاد کشورهای صادرکننده نفت و دیگران مانند روسیه، در ماه آوریل سال گذشته موافقت کردند که تولید نفت را کاهش دهند تا قیمتها تقویت شود. قیمتهایی که در اثر شیوع ویروس کرونا ضربه سختی خورده بود.
بعدها عربستان سعودی از عراق و سایر اعضا ازجمله نیجریه که به تعهد کاهش تولید پایبند نبودند، انتقاد کرد و از آنها خواست با کاهش بیشتر تولید، آن میزان را جبران کنند.
به گفته نزار، عراق همچنان به توافق اوپک پلاس که تا سال آینده ادامه دارد، متعهد است.
*به دنبال سعودیها
تصمیم عراق برای تولید کمتر نفت مشابه عمل سعودیهاست که در اوایل ماه جاری انجام شد. با ادامه روند شیوع بیماری، عربستان اعلام کرد که تولید را در ماههای فوریه و مارس یکمیلیون بشکه کاهش میدهد. حرکتی غافلگیرانه که باعث افزایش قیمت نفت شد.
طبق اطلاعات جمعآوریشده توسط بلومبرگ، دادههای ردیابی نفتکشها نشان میدهد که عراق در حال حاضر نفت خام کمتری میفروشد. صادرات در 15 روز اول ماه ژانویه کمی بیشتر از 3 میلیون بشکه در روز بوده است.
از زمان آغاز محدودیتها در اوپک پلاس، هر بشکه نفت خام برنت تقریباً سه برابر شد و به حدود 55 دلار در هر بشکه رسید. اما هنوز با رقمی که عراق برای تعادل بودجه و تقویت اقتصاد خود به آن نیازمند است، فاصله زیادی دارد.
صندوق بینالمللی پول پیشبینی کرده است که تولید ناخالص داخلی عراق در سال 2020، 11 درصد کوچک خواهد شد. این میزان کاهش بیشتر از هر عضو دیگر اوپک پلاس است.
وزیر دارایی عراق، علی علاوی در گفتگویی جداگانه عنوان کرده بود که دولت عراق در حال مذاکره با صندوق بینالمللی پول برای دریافت 6 میلیارد دلار وام است.
