نفت سال 2020 را چگونه به پایان رساند؟

وظیفه خطیر اوپک پلاس در سال 2021 ادامه دارد

تاریخ 1399/10/14 ساعت 10:18

چالش‌های سال گذشته اوپک پلاس از ماه فوریه آغاز شد، زمانی که تقاضای نفت چین 20 درصد سقوط کرد.

با پایان یافتن یکی از پرتلاطم‌ترین سال‌های تاریخ نفت، اکنون اوپک پلاس با وظیفه حساس و ظریفی مواجه شده است. این اتحاد تولیدکنندگان نفتی به رهبری عربستان و روسیه باید تصمیم بگیرد که آیا می‌تواند بدون کاهش قیمت بهبودیافته به بازگرداندن ذخایر نفت خام ادامه دهد یا خیر. این گروه بیشتر سال 2020 را صرف این کار و هدف کرده بودند. بلومبرگ گزارشی درباره وضعیت بازار نفت در سال 2021 منتشر کرد.

طبق این گزارش، مسکو معتقد است که این گروه –که طی پاندمی تولید خود را به‌شدت کاهش داده- می‌تواند در ماه فوریه روزانه 500 هزار بشکه دیگر به عرضه خود اضافه کند. این میزان مازاد بر 500 هزار بشکه‌ای است که از ماه ژانویه قرار شد به بازار برگردد. ریاض در این باره محتاط‌تر است.

البته که سازمان‌های کشورهای صادرکننده نفت و شرکای آن‌ها درنهایت دراین‌باره تصمیم می‌گیرند و هیچ‌چیز را به دست شانس نمی‌سپارند.

با گردهمایی 4 ژانویه قرار است این ائتلاف هرماه جلساتی برگزار کند تا سطح تولید به‌طور دقیق‌تر موردبررسی قرار بگیرد. بعد از اتفاقاتی که در 12 ماه گذشته رخ داد، مدیریت بخش‌های کوچک هم قابل‌درک شده است.

 

*سقوط نفت

چالش‌های سال گذشته اوپک پلاس از ماه فوریه آغاز شد، زمانی که تقاضای نفت چین 20 درصد سقوط کرد. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است و تعطیلی‌های سراسری در زمان پاندمی ویروس این وضعیت را رقم‌زده بود.

درعین‌حال ریاض و مسکو در مورد چگونگی پاسخ به شوک تقاضا درگیر شدند. مشاجره‌ای که اتحاد 23 کشور را در هم شکست و جنگ قیمتی به راه انداخت. تا ماه آوریل، جهان چنان درگیر جنگ قیمتی بود که معاملات آتی ایالات‌متحده برای اولین بار در تاریخ زیر صفر دلار معامله شد.

این وضعیت تنها پس از مداخله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده اصلاح شد. درنهایت با توافقی که رخ داد، بزرگ‌ترین کاهش تولید اوپک هم رقم خورد.

حالا حذف تدریجی این محدودیت‌ها بحث‌های جدیدی را ایجاد کرده است. ماه گذشته، مذاکرات اوپک پلاس 5 روز به طول انجامید. چراکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی که سال‌ها متحدان سرسخت یکدیگر در حوزه سیاست و انرژی بودند، در مورد احیای بشکه‌های نفت اختلاف‌نظر داشتند.

 

*شکاف متحدان

درحالی‌که پادشاهی قصد داشت افزایش تولید را سه ماه به تأخیر بیندازد، اما همسایه‌ او مشتاق جدول زمانی سریع‌تری برای افزایش تولید بودند.

اگرچه درنهایت سازش حاصل شد، اما گسست مختصر در مشارکت دیرینه آنها، سایه‌ای شوم برجای گذاشته است. حتی ابوظبی اشاره کرد که سرانجام از اوپک خارج می‌شود.

با افزایش 500 هزار بشکه تولیدی که در ماه ژانویه آغاز شد، در حال حاضر کاهش تولید اوپک 7.2 میلیون بشکه در روز یا حدود 7 از عرضه جهانی شده است.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه آمادگی خود را برای ادامه روند افزایش تولید اعلام کرد. به گفته او قیمت‌ها در محدوده مطلوب 45 تا 55 دلار در هر بشکه قرار دارد. او گفت: اگر اوپک پلاس از تقویت صادرات خودداری کند، رقبای آن به‌راحتی خلأ ایجادشده را پر خواهند کرد.

ژان استوارت، کارشناس انرژی در Cornerstone Macro LLC گفت: بازار به نفت احتیاج دارد. به نظر می‌رسد نگاه غالب در اوپک پلاس این است که شما باید به دنبال سهم خود در بازار باشید و نمی‌توانید برای بازگشت نفت شیل ایالات‌متحده سوبسید بدهید.

علی‌رغم وعده تولید اضافی اوپک، قیمت نفت در لندن بالای 50 دلار در هر بشکه باقی ماند. به‌هرحال بازار با پیشرفت واکسن و مصرف سوخت قوی در آسیا تقویت‌شده است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی عرضه و تقاضا باید در نیمه اول سال کاملاً متعادل باقی بماند.

بازار از پشتیبانی قوی برخوردار است و به نظر می‌رسد نسبت به افزایش ملایم عرضه اوپک پلاس بی‌اعتنا باشد. این تصمیمی است که ممکن است برای اعضای اوپک پلاس مانند عراق هم تسکین‌دهنده باشد. بغداد درگیر یک بحران اقتصادی فزاینده است که با محدودیت فروش نفت تشدید می‌شود.

 

*تقاضای نامطمئن

اما یک بحث همچنان برای جلوگیری از عرضه بیشتر نفت به بازار وجود دارد. پالایشگاه‌های نفت هنوز فرصتی برای جذب افزایش عرضه در این ماه را نداشته‌اند و یک ویروس قوی‌تر چشم‌انداز تقاضا را مبهم کرده است.

باوجود جهش قیمت بازار، قیمت نفت همچنان خیلی پایین‌تر از سطح مطلوب اکثر اعضای اوپک برای پوشش هزینه‌های دولت‌ها است.