
پس از اجرای توافق برجام در دیماه 94، ایران در کمتر از شش ماه تولید روزانه نفت را به عدد خوبی رساند و الان هم میتواند سهم خود را در بازارها احیا کند.
آینده نگر
مدتهاست که رسانههای خارجی از صادرات نفت ایران میگویند و در شرایط تحریم ها گزارشهای بینالمللی از ردیابی تانکرها و اعداد و ارقامی سخن به میان می آورند که نشان می دهد ایران توانسته تا حدودی تحریمهای امریکا را دور بزند. نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی میگوید: اگرچه نفت ایران در حال حاضر تحریم است، ولی با لغو تحریمها ایران خود زود میتواند صادرات خود را روزانه به دو میلیون بشکه برساند. به گفته او اگر الان برخی از بازارهای نفت را از دست دادهایم ولی خیلی زود میتوانیم بازارهای خود را پس بگیریم؛ قبلا هم چنین کردهایم.
*مدتیاست که در رسانههای خارجی آمارهایی از صادرات نفت ایران منتشر میشود.
من درباره این آمارها و میزان صادرات نفت ایران در دوره تحریم هیچ اطلاعی ندارم؛ اگر هم اطلاعاتی داشتم اصلا نمیگفتم. البته وزیر نفت هم گفتهاند که ما آمار ارائه نمیدهیم.
*خود آقای زنگنه در مجلس از صادرات مویرگی گفتند.
آمار ندادن به معنی این نیست که ما صادرات نداریم؛ به هر حال در دوره تحریمهای ظالمانه، کشور هم برای رفع موانع و مشکلات خود تلاشهایی میکند.
*رسانههای خارجی از «تابستان گرم صادرات نفت» ایران میگویند؛ بهنظر شما چشمانداز این وضعیت چه خواهد بود؟
اگر دموکراتها پیروز نهایی انتخابات ریاستجمهوری امریکا باشند، شرایط برای ایران و برای ازسرگیری صادرات نفت فراهم خواهد شد. در صورت پیروزی جو بایدن ایران آماده است نفت بیشتری صادر کند. چنانچه بایدن پیروز کارزار انتخاباتی آمریکا باشد، ایران میتواند سطح تولیداتش را به سرعت بازیابی کند و میزان صادرات را به 2میلیون بشکه در روز برساند.
*در دوره تحریم این زیرساختها آسیبی ندیده است؟
ما ظرفیت تولید روزانه 2 میلیون بشکه نفت در روز را داریم و در صورت رفع تحریمها علیه ایران میتوانیم به سرعت به این جایگاه بازگردیم.
*فکر میکنید بایدن به سرعت برای رفع تحریمها علیه ایران اقدام میکند یا اجرای این برنامه منوط به تعهدات و شرایطی است؟
یکی از شعارهای بایدن در طول مبارزه برای انتخابات ریاستجمهوری در مقابل رقیب جمهوریخواه خود این بوده که برجام را احیا خواهد کرد؛ در صورت بازگشت آمریکا به برجام این تحریمها لغو خواهد شد.
*یعنی ایران میتواند پولهای حاصل از فروش نفت را به کشور بازگرداند؟
این موضوع دیگری است؛ ما باید سعی کنیم تعامل خود را با دنیا بیشتر کنیم؛ تبادل مالی با بانکهای دنیا در گرو این است که ایران به FATF بپیوندد. اگر اراده تصمیمگیران داخلی بر پیوستن به FATF باشد و هروقت در داخل کشور اراده کنند میتوانند این مشکل را حل کنند.
*ایران همچنان تلاش میکند برای صادرات نفت و حفظ جایگاهش در آینده این بازار؛ به نظر شما چقدر زمان لازم است تا صادرات نفت ایران به قبل بازگردد؟
پس از اجرای توافق برجام در دیماه 94، ایران در کمتر از شش ماه تولید روزانه نفت را به عدد خوبی رساند و الان هم میتواند سهم خود را در بازارها احیا کند.
*وضعیت بازارهای هدف چطور؟ به نظر میرسد ایران بخشی از مشتریان سابق خود را از دست داده باشد.
قبلا هم آقای زنگنه توانستند بخش زیادی از بازارهای از دست رفته ایران را احیا کنند، الان هم مسلما این اتفاق خواهد افتاد. اما مسئلهای که وجود دارد این است که حتی اگر بایدن هم انتخاب شود، تا زمانی که مسئولیتها را به دست بگیرد یعنی تا پایان سال میلادی طول خواهد کشید و در این مدت ترامپ مدام سعی خواهد کرد شرایط را هر روز برای ایران و اقتصاد ایران دشوار کند.