
عباس موسوی رهپیما، که از کودکی با تجارت آشنا شده بود و در مغازه پارچه فروشی پدرش کار می کرد، اکنون در دهه هشتم زندگی، امیدوارانه از کار سخن می گوید.
آینده نگر
محمدفنایی، بنیانگذار و رییس هیئت مدیره گروه الکتروکویر
اهل یزد بود اما در تهران انتخاب شد
در اولین جلسه نهمین دوره هیئت نمایندگان اتاق تهران به یکی از کرسی ها تکیه زد. در توصیف خود گفت:« من یزدی هستم که در تهران انتخابم کرده اند». اما داستان محمدفنایی پیچیده تر از این بود. او در خردادماه سال 1327 در کرمان متولد شد. پدر و مادر او که از اهالی یزد بودند، به دلیل مهاجرت پدر معلمش به کرمان، به این شهر آمدند. پس از فوت پدر، همه مسئولیت خانواده بر دوش مادری قرار گرفت که از هنرمندان برجسته قلم زنی بود. محمدفنایی در خردادماه سال 1327 در کرمان اما در یک خانواده یزدی به دنیا آمد. مادر او هنرمندی برجسته در حرفه قلم زنی بود که پس از فوت پدر همه بار مسئولیت خانواده را به دوش می کشید. آن ها پس از مدتی به یزد بازگشتند اما سرنوشت، پای محمدفنایی را به تهران کشاند. او در دانشگاه پلی تکنیک تهران در رشته برق پذیرفته شد، یعنی رشته ای که آرزویش را داشت. او تا سال 1354 دانشجو بود. پس از پایان تحصیلات مدیر پست تیران اصفهان شد اما ساواک به دلیل فعالیت های سیاسی او در زمان دانشجویی زمینه اخراجش را فراهم کرد. در سال 1355، محمدفنایی در نمایندگی شرکت آلستوم فرانسه در ایران به عنوان مدیر فروش استخدام شد اما رویای تولید تجهیزات صنعت برق در ایران انگیزه بخش او در ایجاد شرکت الکتروکویر در سال 1361 بود. الکتروکویر به طور مستقیم برای 2500 نفر شغل ایجاد کرده و ارزش صادرات این شرکت به 20 میلیون دلار در سال می رسد. الکتروکویر از همکاران شرکت زیمنس آلمان است. در نخستین جشنواره امین الضرب با اهدای تندیس از سال ها فعالیت اقتصادی محمدفنایی تقدیر شد.
عباس موسوی رهپیما، بنیانگذار شرکت فومن شیمی
مدیر همیشه عاشق
پس از چهار دهه تولید انواع محصولات شیمیایی در شرکت فومن شیمی، ایجاد فرصت های شغلی مستقیم برای بیش از 2هزار نفر و صادرات سالانه 10 میلیون دلار در سال، از عباس موسوی رهپیما بنیانگذار فومن شیمی، در نخستین جشن امین الضرب با اهدای تندیس تقدیر شد. او که از دوران دانشجویی به تولید گیریس علاقه داشت، پس از بیرون آمد از شرکت نفت پارس، در خیابان دامپزشکی تهران کارگاهی را برای تولید را هاندازی کرد و روزانه 400 لیتر گیریس در آن کارگاه تولید می کرد. مدتی بعد، همزمان با ممنوعیت واردات گیریس و روغن به کشور در دولت امینی، نماینده شرکت کاسترول انگلیس به موسوی رهپیما و شریکانش پیشنهاد همکاری داد. موسوی رهپیما برای توسعه فعالیت های خود تهران را ترک و به استان گیلان بازگشت. او کار در فومن شیمی را با 30 تا 40 کارگر و کارمند آغاز کرد. گروه صنعتی فومن شیمی در حال حاضر از 14 شرکت تولیدی تشکیل شده است و توزیع 42 نوع کالا در کشور را بر عهده دارند. عباس موسوی رهپیما، که از کودکی با تجارت آشنا شده بود و در مغازه پارچه فروشی پدرش کار می کرد، اکنون در دهه هشتم زندگی، امیدوارانه از کار سخن می گوید. او هرچند اکنون کار را به فرزندانش سپرده اما چون عاشق کار و تولید است، در تاریکی به کارخانه اش می رود و در تاریکی باز می گردد.