
استراتژی جدید ایران فروش نفت خام از طریق بخش خصوصی و بورس انرژی است.
رضا پدیدار
در آخرین اجلاس اوپک، کشورهای اوپکی و غیراوپکی تصمیم به کاهش میزان عرضه نفت گرفته و استراتژی محدودیت عرضه را ادامه دادند. در راس این کشورها، عربستان سعودی قرار دارد که بیش از 80 درصد از اقتصاد آن به درآمدهای نفتی وابسته است. علاوه بر 500 هزار بشکه ای که با تصمیم اوپکی ها و غیراوپکی ها، از عرضه به بازار حذف می شود، عربستان سعودی هم 400 هزار بشکه از میزان تولید خود کم می کند. عربستان تولیدکننده 9.7 میلیون بشکه نفت در روز است و با کاهش 400 هزار بشکه نفت از میزان عرضه این کشور، میزان نفتی که از بازار کم شده به 2 میلیون 100 هزار بشکه می رسد.
این تصمیم در نهایت به طور مستقیم بر بازار نفت اثر گذاشته و درآمدهای نفتی را منطقی و افت قیمت را مهار می کند. در شب گذشته به وقت تهران، قیمت نفت برنت دریای شمال که در دامنه 61 دلار بود، به 64 دلار و امروز صبح به 65 دلار و 27 سنت رسید و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت از مرز 57 دلار عبور کرد. هرچند کشورهای عضو اوپک تنها 30 درصد نیاز جهان به نفت را پاسخ می دهند با این حال، تصمیم اخیر اوپک به اقتدار این سازمان و اثرگذاری این کشورها بر بازار نفت می افزاید.
این تصمیم به طور حتم بر فروش نفت ایران هم اثرگذار است. بخشی از صادرات نفت ایران درحال انجام است و از سوی دیگر استراتژی جدید ایران فروش نفت خام از طریق بخش خصوصی و بورس انرژی است. همه اذعان دارند که این دولت ایران است که تحریم شده و بخش خصوصی تحریم نیست. مهم تر اینکه در آخرین مذاکرات با شش کشور عضو اینستکس، این کشورها آمادگی خودشان را برای انجام معاملات نفتی از طریق تهاتر اینستکس اعلام کرده اند.
ایران روابط خوبی با اوپک دارد، و همراه با دو کشور ونزوئلا و لیبی از محدودیت های تولید مستثنی شده است. از آنجایی که این دو کشور درگیر التهابات سیاسی شده اند، ایران می تواند قدرت عمل را در این بین در اختیار بگیرد و از طریق مرزهای گسترده دریایی در شمال و جنوب، امکان مبادلات نفتی را توسعه دهد. 15 کشور منطقه که 9 کشور خاورمیانه هم در بین آن ها حضور دارند، نفت و فرآورده های نفتی ایران خواستارند.