چین خواهان تداوم رابطه با ایران است اما...

تجارت محافظه‌کارانه

تاریخ 1398/03/25 ساعت 12:16

چینی‌ها تاجرند و به یقین مایل به ارتباط تجاری با ایران هستند، اما این‌بار مسئله انتخاب خود آن‏ها نیست. بحث فشاری است که از طرف آمریکا به آن‏ها وارد می‌شود.

فریال مستوفی

جنگ تجاری بین چین و آمریکا از سال گذشته آغاز شده است. جنگی که شرایط متفاوتی حتی برای تداوم رابطه ایران و چین رقم می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏زند و یکی از وجوه تمایز این دوره از تحریم‏های ایران نسبت به دوره قبل است. محدودیت‌های تجاری ایران به واسطه تحریم‌های آمریکا، کشورهای دنیا را برای تعاملات تجاری دچار تردید کرده است. در این میان چین، به عنوان شریک اول تجاری ایران نیز خود در جنگ تجاری با آمریکا به سر می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏برد. آنچه از شرایط کنونی برمی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏آید، به نظر می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رسد چینی‏ها تا زمان تعیین تکلیف جنگ تجاری، روابط خود را محافظه‌کارانه‌تر از پیش با ایران حفظ کنند. البته حجم و ارزش تجارت ایران و چین، دلیل این ارتباط نیست، زیرا بالاترین رقم تجاری این دو کشور ۵۰ میلیارد است که برای چینی‏ها رقم قابل توجهی محسوب نمی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شود چراکه حجم تجارت خارجی چین بسیار بالا است. اما از آنجایی که چینی‏ها نیازمند انرژی هستند و به دلیل نفوذ امریکا در کشورهای عربی، بهترین منبع انرژی و گزینه اول چینی‏ها برای تامین انرژی، ایران است، لذا خواهان تداوم رابطه هستند. در این راستا باید بگویم که فرهنگ چینی‏ها این‌گونه است که نظر خود را هیچ‌گاه قاطع بیان نمی‌کنند. چین نیز در شرایط کنونی رفتار مشابه کشورهای اروپایی را نسبت به ایران دارد. آنها نه دست رد به سینه ایران می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏زنند و نه در راستای تداوم همکاری با ایران، مقابل آمریکا می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ایستند. اما به هر حال شرایط جدید قطعا شرایط آسانی برای تداوم رابطه با این شریک تجاری نخواهد بود.

نقل و انتقال پول در مراودات تجاری ایران و چین، در این دوره از تحریم‏ها آسان نیست. تنها بانکی که در دوره تحریم‌های قبل در زمان دولت قبلی آمریکا با ایران کار می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کرد، بانک کونلون بود؛ تمامی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏پرداخت‏های مالی و نقل و انتقالات خرید نفت از ایران، از طریق این بانک انجام می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏گرفت. بنابراین اگر چین نتواند از ایران نفت خریداری کند، در این بانک پولی وجود نخواهد داشت. اهمیت بانک مورد نظر به دلیل مبادلات پولی نفت ایران از طریق این بانک، است. کونلون، بانکی با امتیاز یک شعبه در یکی از استان‌های چین بود. آن زمان، شرکت ملی نفت چین یک پروژه نفتی در ایران گرفته بود و برای انتقال پول به ایران، انجام پروژه و هزینه‌های پرسنل و بازگشت پول از ایران، مبادرت به خرید امتیاز این بانک کرد تا نقل و انتقالات پول برای پروژه‌های خود در ایران را از این طریق انجام دهد. پس از به وجود آمدن مشکلات تحریم در زمان دولت قبل آمریکا، به پیشنهاد ایران و در جلساتی که با چین برگزار شد، تصمیم بر این شد که بانکی که روابط بین‌المللی ندارد برای انجام مبادلات اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد و با ارزهایی مانند یوآن و ریال مبادلات انجام شود. از این رو شرکت ملی نفت چین بیش از ۷۰ درصد سهام این بانک را خرید و برای انجام معاملات با ایران، آن را در نظر گرفت. اما این بانک هزینه‌های زیادی برای نقل و انتقالات پولی اخذ می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کرد. تا جایی که شرکت‏های ایرانی و چینی نیز از این بانک راضی نبودند. پول‏هایی که به این بانک واریز می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شد، با تاخیر زیاد به دست فروشندگان می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رسید و هزینه‌های بالایی از آن‏ها دریافت می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شد. برای مثال جهت دریافت ضمانت‌نامه، باید تمام پول به صورت نقدی در آنجا سپرده می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شد. اما در هر صورت راهی بود که چین می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏توانست از طریق آن با ایران مبادلات تجاری داشته باشد. البته در زمان دولت قبل آمریکا فشار کنونی وجود نداشت و این بانک می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏توانست کم و بیش با ایران کار کند.

اما در حال حاضر کونلون بانک به دلیل فشار امریکا به شرکت  CNPC تنها در مسائل اقلام بشردوستانه با ایران همکاری می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کند و شرایط سختی را برای تداوم همکاری در پیش گرفته است. این بانک در اطلاعیه‌ای شرایط جدید همکاری با ایران را منتشر کرد. شرایطی که چندان نمی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تواند روابط بین دو کشور را تداوم بخشد. به عنوان مثال یکی از این شرایط در خصوص پیش‌پرداخت‏ها بود؛ کونلون بانک اعلام کرده پیش‌پرداخت را تا زمان تسویه کامل از سوی خریدار، به فروشنده پرداخت نمی‌کند. این در حالی است که به ندرت فروشنده‌ای حاضر می‌شود در چنین شرایطی قرار گیرد. مسلما فروشندگان تا زمانی که پیش‌پرداخت را دریافت نکنند، کالایی برای خریدار ارسال نمی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کنند. درست است که این بانک با صراحت از قطع همکاری سخن نگفته ولی شرایطی برای این همکاری در نظر گرفته که عملا همکاری‏ها را با مشکل مواجه می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کند. از ۵ نوامبر 2018 و به دنبال قطع همکاری کونلون با ایران، بسیاری از فروشندگان چینی معترض شدند و دولت و این بانک را تحت فشار قرار دادند. زیرا به فروشنده پیش‌پرداخت داده شده بود و اجناس فروشندگان نیز آماده تحویل بود و با قطع رابطه بانکی با ایران، این فروشندگان دچار مشکل شدند. چراکه نمی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏توانستند مابقی پول خود را دریافت کنند. از این رو به این بانک فشار آوردند تا ارتباط برقرار شود. در حال حاضر کونلون شرایطی ایجاد کرده که ریسک تولید کالا بر عهده خود فروشنده باشد و ریسکی متوجه این بانک نباشد. از این رو به نظر می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رسد حلقه معاملات تنگ‌تر شود. سایر بانک‌های چینی، از سال ۲۰۰۸، یعنی از زمان تحریم‏های قبل، به طور کامل ارتباط خود را با ایران قطع کردند.

مشکل دیگری که ارتباطات تجاری با چین را به مخاطره می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اندازد، مسئله معافیت‌های نفتی است. همان‌طور که گفته شد، چینی‏ها به نفت ایران نیاز دارند، اما به هیچ وجه به خاطر ایران با آمریکا مقابله نخواهند کرد. زیرا آنها ملت جنگ‌‌طلبی نیستند و معتقدند باید با تمام کشورهای دنیا دوست باشند. از طرفی حجم مبادلات تجاری چین و آمریکا قابل مقایسه با حجم مبادلات آنها با ایران نیست. طبیعی است که چین به سمت آمریکا گرایش بیشتری پیدا می‌کند. البته نمی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏توان این مسئله را نادیده گرفت که چینی‏ها علاقه‌مند به انجام مبادلات تجاری با ایران نیز هستند، اما منافع خود را به خطر نمی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اندازند. با توجه به اینکه اغلب شرکت‏های مهم چین دولتی هستند، لذا سیاست و روابط تجاری خود را با شرکت‏های کشورهای دیگر نیز با نظر دولت تنظیم می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کنند.

به هر حال این دوره از تحریم‏ها، تفاوت‏هایی با دور قبل تحریم‏ها دارد. در دوره قبل، جنگ اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا نبود و سخت‌گیری‏های این دوره وجود نداشت. اما این‌بار، ترامپ دنبال این است که تمامی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏راه‌ها را برای مبادلات تجاری ایران مسدود کند. در این شرایط مشکل است که چین بتواند همچون گذشته با ایران کار کند، زیرا آمریکا تمامی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بانک‏هایی را که با ایران کار می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کنند تهدید به تحریم و توقف معاملات دلاری کرده است. به نظر من، چینی‌ها تاجرند و به یقین مایل به ارتباط تجاری با ایران هستند، اما این‌بار مسئله انتخاب خود آن‏ها نیست. بحث فشاری است که از طرف آمریکا به آن‏ها وارد می‌شود.

در آخر امیدوارم که مشکلات روابط بین‌المللی با ایران سر و سامانی بگیرد و بیش از این مردم و بالطبع کارآفرینان ایرانی دچار فشار و ضرر و زیان اقتصادی نشوند.

*آینده نگر