
بعضی مدیران استدلال می کنند که باید املاک بانک ها را با زیان بفروشند. این استدلال درستی نیست و در واقع سفسطه است چراکه بانک از فروش املاک ضرر نمی کند.
احمد حاتمی یزد، تحلیلگر مسائل بانکی
هرچند وزیر اقتصاد اعلام کرده که اموال مازاد بانک ها تا پایان سال جاری باید واگذار شود اما به دلیل مقاومت بانک ها بعید است بتوان این فرایند را تکمیل می کرد. براساس قانونی که از سال 1351 در مورد اموال مازاد بانک ها به تصویب رسیده، هر بانکی حدحاکثر می تواند معادل یک سوم یا 30 درصد سرمایه اش ملک بخرد و نگاه داری کند. اگر بانک املاکی از وثایق را به اجرا بگذارد و تملک کند، موظف است ظرف دو سال آن را بفروشد. با این وجود هیچ گاه بانک ها به این ماده قانونی تن نداده اند و دنبال این بوده اند که املاک خود را نگاه دارند چون قیمت آن طی سال ها رشد می کند.
این در حالی است که اگر مازاد اموال بانک ها به فروش برسد، کمی از گره کمبود نقدینگی آن ها باز می شود و می توانند خدمات بهتری به مشتریان بدهند. بسیاری از بانک ها به دلیل کمبود منابع تسهیلات دهی به کسب و کارها را قفل کرده اند و امکان تسهیلات دهی به شدت محدود شده است. فروش املاک می تواند این معضل را تا حدودی کم کند.
بانک ها نباید وارد ملک داری شوند چراکه با ماهیت بانکداری سازگار نیست. ورود بانک ها با سپرده های هنگفت مردم به بازار مسکن به گرانی املاک و چندبرابر شدن قیمت انجامیده است و هیچ اقتصاد سالمی این را برنمی تابد. ممسکن است در جریانوصول مطالبات بانک املاکی را در اخیتار بگیرد اما باید آن را ظرف دو سال بفروشد. متاسفانه به دلیل نظارت ضعیف بانک مرکزی و عدم اعمال مدیریت این بانک بر دیگر بانک ها، بعضی از آن ها یک ملک را به مدت بیست سال نگه داشته اند.
بعضی مدیران استدلال می کنند که باید املاک بانک ها را با زیان بفروشند. این استدلال درستی نیست و در واقع سفسطه است چراکه بانک از فروش املاک ضرر نمی کند. تنها طی یک سال گذشته قیمت املاک چند برابر شده است و به هر قیمتی هم که املاک را خریده باشند، ضرری در فروش آن نیست.