
در بحثی که در مجلس داشتیم اولین نتیجهای که حاصل شد این بود که همین ساختار خوب است و باید آن را حفظ کنیم و در ازای آن شرح وظایف وزارتخانه را پیگیری کنیم.
حمیدرضا فولادگر/ منبع: آینده نگر
قبل از بحث ادغام یا تفکیک باید در مورد کاهش تصدیگری دولت صحبت کرد. یعنی ما کاهش تصدیگری را باید به عنوان یک اصل در این خصوص بپذیریم و آن را مبنای عمل قرار دهیم. اینکه این کاهش تصدیگری با ادغام دو وزارتخانه صورت میگیرد و حجم دولت کم میشود یا اینکه با تفکیک ایندو وزارتخانه، فرقی ندارد. در ادغامی که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر داشتیم، تمام نظرات کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این است که نتوانستیم توفیقی داشته باشیم و به هدف واقعی خود از این ادغام برسیم. ادغام کامل انجام نشد و دو وزارتخانه همچنان با نام جدید در ساختار دولت وجود دارد. در واقع صنعت و معدن و بازرگانی الحاق شد نه ادغام. دولت باید شرح وظایفی را شش ماه بعد از این ادغام ارائه میداد که نه دولت دهم به این وظیفه مهم تن داد و آن را به مجلس آورد و نه دولت یازدهم. این شرح وظایف برای وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت بسیار مهم بود. چون شرح وظایفی در ساختار جدید نداشتیم، وزارتخانه نتوانست تمام اهداف اذغام را محقق کند. تنها به کم شدن یک وزیر و چند معاون بسنده کردند.
این در حالی است که باید دولت لایحهای را برای شرح وظایف وزارت صمت به مجلس بیاورد و در آن ساختار جدید را تعریف کند. برخی از افراد به مجلس و نمایندگان خرده میگیرند که آنها چنین مطالبهای را از دولتها نداشتند و عدم نظارت آنها بر عملکرد این وزارتخانه موجب شده که امروز با اهداف ادغام محقق نشود. اما نمایندگان در مجلس در این خصوص بارها تذکر دادهاند. در موارد دیگر وقتی دولت لایحه نمیدهد مجلس طرح میدهد. ولی این مورد از مواردی است که مجلس نمیتوانست طرح بدهد و شرح وظایف وزارتخانه بود و دولت باید لایحه ارائه میداد.
وقتی شرح وظایف به مجلس نیامد، ما یک وزیر و چند معاون را کم کردیم و تا حدودی در سیاستهای تعرفهای، بین واردات و تولید هماهنگیهایی ایجاد شد که هدف ادغام همین بود. هدف این بود که تجارت ما تولیدمحور و تولید ما صادراتگرا باشد. بنابراین این ادغام کامل انجام نشد که بگوییم غلط بود یا نبود. حالا هم باید قبل از اینکه تفکیک کنیم یا نکنیم، اول صورت مسئله را طرح کنیم و نسبت به کاهش تصدیگری دولت اقدامات لازم را به عمل آوریم. از این طریق، حجم دولت کاهش پیدا میکند و چابک میشود. وزارتخانه نیز در جایگاه سیاستگذار میایستد و نقش برنامهریز را ایفا میکند. باید دید با ادغام این کار بهتر میشود یا با تفکیک. در بحثی که در مجلس داشتیم اولین نتیجهای که حاصل شد این بود که همین ساختار خوب است و باید آن را را حفظ کنیم و در ازای آن شرح وظایف وزارتخانه را پیگیری کنیم.
اگر آن زمان شرح وظایف را به مجلس آورده بودند ادغام بهتر نتیجه میداد. من معتقدم میشد با همان ادغام، در صورتی که درست صورت میگرفت و به شرطی که نتیجه این ادغام ایجاد یک وزارتخانه بزرگتر نبود، به اهدافمان برسیم. ادغام باید حجم دولت را کم میکرد نه اینکه یک وزارتخانه بزرگتر به وجود آورد.