سایت خبری اتاق تهران راه‌اندازی اپلیکیشن کارپینو از سوی تاکسیرانی را بررسی کرد:

نخستین رقابت و سرشاخ شدن اپلیکیشن‌های شبه دولتی و خصوصی به کجا می‌رسد؟

تاریخ 1396/01/19 ساعت 09:36

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران مازیار حسنی از راه‌اندازی اپلیکیشن تاکسیرانی برای جابه جایی مسافران خبر داد

بعد از ماه‌ها حاشیه‌سازی برای دو آپلیکیشن « اسنپ» و « تپسی» که به‌عنوان آژانس مسافربری آنلاین فعالیت می‌کنند و باقیمت‌های خود و خدماتی که به مسافران ارائه می‌دهند؛ توانسته‌اند مشتریان بسیاری را در سطح پایتخت به‌سوی خود جلب کنند؛ حالا تاکسیرانی تهران نهادی زیرمجموعه شهرداری نیز تصمیم گرفته است به‌عنوان یک‌نهاد شبه‌دولتی با راه‌اندازی یک اپلیکیشن به نام «کارپینو» وارد رقابت عملی با آن‌ها شود. تاکسی‌رانی تهران و البته رانندگان تاکسی‌های تهران در ماه‌های گذشته جزو منتقدان اصلی « اسنپ» و « تپسی» بودند تا جایی که بارها به فعالیت این دو اپلیکیشن اعتراض کردند و حتی گروهی از رانندگان تاکسی یک‌بار جلوی ساختمان مجلس شورای اسلامی دست به برپایی تجمع زدند تا صدایشان را به گوش نمایندگان مجلس برسانند. رانندگانی که شعار می‌دادند:«نرم‌افزار نفوذی نابود باید گردد» و «اسنپ آمریکایی نابود باید گردد».

اما حالا قرار است بخشی از همین رانندگان تاکسی‌های معترض به‌جای شعار دادن علیه اپلیکیشن های آنلاین مسافربری خود در مجموعه‌ای مشابه که تاکسی‌رانی تهران راه‌اندازی کرده است و نام آن را « کارپینو» گذاشته، کار کنند و به‌جای تخریب وارد گود رقابت عملی با این دو اپلیکیشن شوند؛ رقابتی که باید دید، برنده اصلی آنچه گروهی هستند، اپلیکیشن های خصوصی یا اپلیکیشن جدید متعلق به شهرداری؟

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران مازیار حسنی با اعلام خبر راه‌اندازی این اپلیکیشن از اسفند گذشته گفته فعلا 2500 راننده تاکسی در این سامانه فعال‌شده‌اند و 12 هزار و 500 نفر هم در نوبت آموزش قرار دارند. او البته تلاش کرد تا بار دیگر به‌نوعی مخالفت خود را با فعالیت دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی بدون عنوان کردن نام آن‌ها با تاکید روی کلمه « مجوز داشتن» کارپینو اعلام کند:« کارپینو به‌عنوان اولین و تنها اپلیکیشن درخواست تاکسی دارای مجوز از اواخر اسفندماه‌ سال ١٣٩٥ به‌صورت پایلوت آغاز به کارکرده است؛ اين اپلیکیشن اولین سامانه اینترنتی برای درخواست تاکسی‌های رسمی در شهر تهران است. از این طریق می‌توان درخواست سفر مسافران را به رانندگان، جهت تخصیص تاکسی ارسال کرد.»

او همچنین بدون اشاره به اینکه تاکسی‌رانی به دلیل از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان خود به‌نوعی مجبور به راه‌اندازی این اپلیکیشن شده است، گفت:« استفاده صحیح از تکنولوژی در راستای افزایش درآمد راننده و خدمت ارائه‌شده به مسافر همواره موردتوجه ما بوده است. یکی از اهداف ما تغییر سازوکار حرفه قدیمی و بااهمیتی چون تاکسیرانی با بهره‌مندی از فناوری است؛ چراکه معتقدیم استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند ما را درزمینهٔ مدیریت ترافیک و افزایش کارایی کمک کند؛ چراکه این اپلیکیشن‌ها واسطه‌ای بین مسافر و رانندگان هستند که به دلیل سهولت دسترسی می‌توانند تقاضای سفر را کاهش دهند و با افزایش درآمد رانندگان زمینه رضایت هر دو طرف موضوع را فراهم کنند.» به گفته این معاون شهردار تهران از زمان راه‌اندازی کارپینو تاکنون 11 هزار و 500 نفر این اپلیکیشن را دانلود کرده  و 2600 سفر موفق صورت گرفته است که او این موضوع را « استقبال گسترده» می‌داند.

رقابت یا شباهت

باوجود رقابت شدیدی که به نظر می‌رسد ازاین‌پس بین دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی با اپلیکیشن کارپینو به وجود داشته باشد ولی نکته مهم این است که آن ها در نوع خدمات و زیرمجموعه‌هایشان تفاوت آن‌چنانی با یکدیگر ندارند و حتی شباهت زیادی هم دارند ولی نکته مهم دراین‌بین قیمت است که به نظر می‌رسد حرف اول را ازاین‌پس خواهد زد؛ هرکسی قیمت پایین‌تر و خدمات بهتری ارائه دهد به نظر می‌رسد او برنده خواهد بود. موضوعی که ازاین‌پس حتما بین این اپلیکیشن ها از سوی مسافران مقایسه خواهد شد و بعد سفارش نهایی تایید می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند به‌عنوان یک نمونه خوب و رقابت واقعی برای خدمات‌دهی به مردم الگو شود؛ اگر همه‌چیز از همین حالا با شفافیت کامل پیش برود و محدودیتی برای اپلیکیشن های اسنپ و تپسی ایجاد نشود.

البته از همین حالا احسان جهاني، مديرعامل كارپينو اعلام كرده است که قرار نیست آن‌ها وارد « جنگ قیمتی» شوند: «ما قرار نيست وارد جنگ قيمتي بشويم و مزيت رقابتي قيمتي داشته باشيم. ما به لحاظ قيمتی مشكلي نداريم و نمي‌خواهيم در اين بخش رقابت كنيم. در مناطق طرح ترافيك قيمت كارپينو كمتر از دو رقيب و در خارج از منطقه طرح نزديك به دو رقيب ديگر خواهد بود.» از سوي دیگر عليرضا قنادان، رييس هیئت‌مدیره كارپينو هم گفته: «ما به خاطر ريسك سرمايه‌گذاري در ناوگان غيررسمي، به دنبال مجوز و ناوگان رسمي رفتيم. قشر تاكسيران در طول سال‌هاي گذشته سرويس مناسبي را ارائه نداده‌اند و اين نخستين چالش است. وقتي شما در مدلي كار مي‌كنيد كه نقشي براي مسافر قائل نيست، نمي‌توانيد سرويس خوب ارائه دهيد. ما وارد فضاي ريسكي شده‌ايم و ممكن است زمان ببرد كه بتوانيم راه‌اندازي سرويس داشته باشيم. در تهران ۴۰ هزار نفر تاكسي گردشي دارند كه بايد آن‌ها را ساماندهي كنيم. هیچ‌کدام از اپليكيشن‌هاي ايراني كه سرويس مي‌دهند، وارد حوزه نوآوري نشده‌اند. ما سراغ خدمات نوآورانه‌تر خواهيم رفت.»

اسنپ وارد شد

اپلیکیشن اسنپ از حدود سه سال پیش به‌عنوان یک استارت آپ و برای ارائه خدمات آنلاین مسافربری در تهران فعالیت خود را با نام تاکسی یاب شروع کرد و بعد نام خود را به اسنپ تغییر داد؛ البته ایده این استارت آپ از سرویس‌های خدمات رسان مشابه آن‌که در بسیاری از کشورها فعال است و مشهورترین آن اوبر است که چندین سال می‌شود فعالیت خود را شروع کرده است. شهرام شاهکار بنیان‌گذار اسنپ درباره شروع به کار این مجموعه در مصاحبه‌ای گفته:« ما تابستان ۹۳ و بانام تاکسی‌یاب کارمان را شروع کردیم. خرداد ۹۴ بود که به اسنپ تغییر نام دادیم و نسخه آزمایشی اپلیکیشن اسنپ را ارائه کردیم. آبان ماه سال گذشته هم نسخه ۲ اسنپ متولد شد. اما دلیل این تغییر نام بیشتر به سیاست‌های ما در حوزه گسترش فعالیت‌هایمان برمی‌گشت. واژه «تاکسی یاب»، بیشتر به حمل‌ونقل مسافر اشاره می‌کند اما ایده ما برای اسنپ چیزی فراتر از جابجایی مسافر است و قصد داریم در حوزه‌های دیگری هم فعالیتمان را گسترش دهیم.» در حال حاضر آمارهای مشخصی برای تعداد رانندگانی که با این مجموعه فعالیت می‌کنند اعلام نشده است اما آمارهای غیررسمی تعداد رانندگان را حتی تا 40 هزار هم بیان می‌کنند.