دولت قبل بهدرستی این موضوع را بررسی کرده و بندهای آن را پذیرفته بود، اما متاسفانه پس از برجام گروههایی که منافع خود را در خطر میدیدند سعی کردند از هر راهی سنگاندازی کرده و با ایجاد جو روانی منفی و شایعات گسترده، به تخریب تلاشهای دولت بپردازند. در واقع عدهای در حالحاضر با هر منطق و استدلالی که صحبت کنید، نمیخواهند قبول کنند و همچنان حرفهای خود را میزنند. موضوع FATF هم از این قاعده مستثنی نبود و پس از تصویب برجام بهشدت مورد استقبال این عده قرار گرفت. در حالی مخالفان از لورفتن اطلاعات حساب سپردهگذاران بانکی و در دست بیگانه قرار گرفتن آن سخن میگویند که همانطور که بیان شد تمام کشورهای دنیا از چنین سیستمی بهره گرفته و مبادلات خود را انجام میدهند و اطلاعاتی را هم به بیرون منتقل نمیکنند.
از سوی دیگر این بحث مطرح میشود که با پذیرش FATF ارتباط نهادهای بانکی و مالی کشور با نهادهای امنیتی یا با گروههای مورد حمایت خارجی قطع میشود. این موضوع نیز یک دروغ بزرگ یا حداقل یک اشتباه بزرگ است. ما چه قبل از تحریمها و چه بعد از آن هرگز نمیتوانستیم از مبادی و کانالهای رسمی بانکی با گروههای خارجی مبادله و نقلوانتقال مالی داشته باشیم. طبیعی است که در آن زمان هم از مبادیای غیر از مسیر رسمی این مبادلات انجام میشد. نکته دیگر این است که نظام بانکی ایران به دلیل دوری چند ساله و محروم بودن از تبادلات بانکی جهان با قوانین و ساختارهای روز دنیا فاصله قابلتوجهی پیدا کرده و طبیعتا در چنین شرایطی سرمایهگذار خارجی جرات حضور در کشور را با وجود ظرفیتهای فراوان ندارد. باید بپذیریم در حالحاضر بسیاری از بانکها در بحث کفایت سرمایه یا میزان داراییهای معوق در شرایط بحرانی بهسر میبرند، لذا پذیرش FATF میتواند عقبماندگی چندین ساله نظام بانکی را جبران کرده و کارآمدی این سیستم را تا حد زیادی افزایش دهد.
اقتصاددان
منبع:دنیای اقتصاد
