گفتگوی سایت خبری اتاق تهران با علی‌اکبر جوکار، کاردار ایران در جمهوری چک

جمهوری چک برای فعالان اقتصادی ایران تسهیلات قائل می‌شود

تاریخ 1395/11/12 ساعت 11:34

هیاتی اقتصادی از طرف ایران به سرپرستی مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران به کشور چک سفرکرده است. سفری که مسلماً به افزایش روابط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد. در این سفر سایت خبری اتاق تهران با علی‌اکبر جوکار، کاردار ایران در چک گفتگو کرده است. سطح روابط ایران در کشور چک در سطح کارداری است. جوکار هم در سمت کارداری ایران در این کشور فعالیت می‌کند.

زینب کوهیار: هیئتی اقتصادی از طرف ایران به سرپرستی مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران به کشور چک سفرکرده است. سفری که مسلماً به افزایش روابط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد. در این سفر سایت خبری اتاق تهران با علی‌اکبر جوکار، کاردار ایران در چک گفتگو کرده است. سطح روابط ایران در کشور چک در سطح کارداری است. جوکار هم در سمت کارداری ایران در این کشور فعالیت می‌کند.

*ارتباط روابط اقتصادی چک با ایران را چطور ارزیابی می‌کنید. به‌هرحال ایران سال‌ها تحریم بوده است و حالا کشور جمهوری چک را برای برقراری ارتباط با ایران چقدر مشتاق می‌بینید؟

در کنار فضای مثبت ایجادشده برای ایران که تقریباً کل اروپا و جهان را دربرمی گیرد، جمهوری چک هم به دلیل آن سابقه تاریخی که در همکاری با ایران داشته، در بخش‌های نیروگاهی، حمل‌ونقل، کارخانه‌های سیمان، قند و شکر و ماشین‌سازی بسیار مشتاق است. به همین خاطر هم خود کشور چک هیات هایی را به ایران معرفی کرده و سفرهایی هم به کشور داشته است. این هیات ها در سطح وزیر صنعت و وزیر خارجه هم بوده است. به‌این‌ترتیب فضا بسیار مثبت و علاقه‌مندی بسیار زیاد است. ما امیدواریم که در این قالب به‌صورت کاربردی و عملی کار را تعریف و پیش برد.

*کشور چک چه میزان می‌تواند در زمینه اقتصادی مستقل از اتحادیه اروپا با ایران همکاری کنند؟

این کشور عضو اتحادیه اروپا است اما لزوماً این‌طور نیست که همه فعالیت‌ها و اقدامات آن‌ها وابسته به اتحادیه باشد. کما اینکه خیلی از کشورهای داخل اروپا با کشورهای چین و دیگر کشورهای غیراروپایی به‌صورت مستقل کار می‌کنند. به نظر من هیچ تناقضی بین این دو وجود ندارد. همچنین اسناد پایه‌ای که ما امضا می‌کنیم قطعاً با هماهنگی اتحادیه اروپا است. بنابراین ظرفیت این کشور، ظرفیتی مستقل است و خوشبختانه روابط ایران با اتحادیه اروپا در سطح مطلوبی به سر می‌برد. بنابراین به جهت مستقل کار کردن چک هم بسیار مشتاق هستند و حتی با کشورهای دیگر اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران رقابت دارند. این مساله هم موضوعی است که ما باید از آن استفاده کنیم.

*چند روز پیش هیات اقتصادی از طرف اتاق تهران به سرپرستی مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران به کشور چک سفرکرد. رفت‌وآمد این هیات ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من فکر می‌کنم این اقدامات و سفرها قدم خوبی است. ما استقبال می‌کنیم و خوشحال هستیم اما هنوز کافی نمی‌دانیم؛ ولی قدم مثبتی بوده که برداشته‌شده است. شاید به دلیل هجوم هیات های خارجی به ایران در این دوسال اخیر هنوز توانسته‌ایم حتی انتظارات طرف چکی را پاسخ دهیم. شاید یکی از ضعف‌های ما بحث خود ما است که بتوانیم آن علایق و اشتیاق‌های این کشور را جواب بدهیم و اگر جدی‌تر و فعال‌تر وارد شویم فرصت‌های اقتصادی بیشتری به دست می‌آوریم.

*بخشی از افراد هیات اقتصادی ایران در این سفر، در بخش‌هایی مثل انرژی‌های تجدید ناپذیر فعال بوده‌اند و از آن‌طرف هم‌گروه چکی که به استقبال هیات ایرانی آمده در حوزه پتروشیمی فعالیت می‌کنند. چقدر زمینه همکاری در این بخش وجود دارد؟

زمینه فعالیت در هر دو زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر وجود دارد. کشور چک به‌طورکلی علاقه‌مند به همکاری در زمینه انرژی، نیروگاهی و پتروشیمی و ... است. در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید بازهم کشور چک مزایای خوبی دارد که خیلی علاقه‌مندند در ایران کار کنند. مهم این است که اعتماد دو طرف جلب شود و همکاری‌ها به‌صورت جدی‌تر صورت بگیرد، همچنین هم من فکر نمی‌کنم که در این زمینه مشکلی داشته باشیم. به‌طور مثال حدود دوماه پیش کارگروه انرژی بین دو کشور برگزار شد که شامل همه نوع بخش در انرژی می‌شد و از هسته‌ای تا انرژی تجدیدپذیر را دربرمی گرفت؛ حتی نیروگاه‌های زباله‌سوز هم شامل آن می‌شد. بنابراین طیف کار و زمینه‌ها وسیع است و تنها اراده نیاز دارد، به‌هرحال یکسری احتیاط‌ها هم وجود داشت که در حال کمرنگ‌تر شدن است.

*یکی از مسایلی که ایران در روابط اقتصادی‌اش با کشورها با آن روبه‌رو است، بحث روادید است. در ارتباط با چک این مساله روادیدی مخصوصاً برای تجار و فعالان اقتصادی چطور پیش می‌رود؟

چک یکی از سخت‌ترین قوانین روادید را در اتحادیه اروپا دارد. ولی بااین‌حال بعضی از افرادی که در همین هیاتی که از طرف اتاق تهران به این کشور سفرکرده است بااعتبار یک‌ساله ویزا دریافت کرده‌اند. بنابراین مشخص است که زمینه‌ها فراهم است و باید باحوصله کارها پیش برود.

*پس چک روابط خوبی با فعالان اقتصادی ایران دارد؟

البته انتظارات ما خیلی بالاست اما با توجه به تمام سختی‌ها متوجه می‌شویم که برای ایرانی‌ها یکسری تسهیلات قائل شده‌اند.

*در زمینه فرهنگی به‌طور مثال گردشگری هم همکاری‌های رخ خواهد داد؟ به‌هرحال پراگ یکی از قطب‌های گردشگری جهان است و می‌تواند در این زمینه برای ایران کمک باشد.

این‌یکی از اولویت‌های ماست. اما متاسفانه در اولویت‌هایی که سازمان گردشگری ایران در نظر دارد، 34 کشور حضور دارند اما کشور چک در این لیست نیست. اولویت من به‌عنوان رئیس این نمایندگی این است که گردشگر ازاینجا به ایران برود. هفته پیش که خبرش هم منتشر شد، جلسه‌ای با فعالان حوزه گردشگری داشتیم و در مورد جذابیت ایران صحبت‌هایی مطرح شد. تلاش ما این است که این جریان گردشگری به سمت ایران را بیشتر کنیم؛ چراکه خوشبختانه در رسانه‌ها فضا، فضای مثبتی است و همه ایران را به‌عنوان یک کشور باثبات، بافرهنگ و با تمدن می‌شناسند و این مساله حتی در رسانه‌های چک به‌خوبی دیده می‌شود. این هم فرصتی است که ما باید استفاده کنیم.