اختصاصی سایت خبری اتاق تهران: حامدواحدی، عضو هیئت رییسه اتاق تهران

رکود و مسئولیت اجتماعی شرکت ها

تاریخ 1395/08/19 ساعت 11:25

رکود مانع عمل بنگاه های اقتصادی به مسئولیت اجتماعی شرکت ها نشده است.

سیدحامدواحدی

عمل به مسئولیت‌های اجتماعی باوجود تعمیق رکود اقتصادی به‌طورجدی از سوی بخش خصوصی دنبال می‌شود  مسئولیت‌های اجتماعی همیشه از دغدغه فعالان بخش خصوصی و مردم بوده  که در سال‌های متمادی بدون دخالت دولت‌ها در سراسر جهان انجام‌شده است. هرچند حرکت‌های مردمی گستره کمتری از برنامه‌های دولتی دارد اما به دلیل تعدد از میزانی که دولت‌ها به‌طور سالیانه در بودجه‌هایشان برای انجام اموری مثل مدرسه‌سازی در نظر می‌گیرند اثرگذارتر است.

باوجود رکود اقتصادی شدیدی که در حال حاضر حیات بنگاه‌های اقتصادی در ایران را درگیر کرده است، مسئولیت‌های اجتماعی از سوی فعالان اقتصادی به‌طورجدی دنبال می‌شود. فرهنگ عمومی کشور ما همیشه به انجام امور نیکوکارانه تمایل داشته است که برگرفته از آموزه‌های باستانی و دینی ایرانیان است.

استقبال شرکت‌ها از پویش هایی مثل «ایران من» خوب است. حرکت‌های جمعی که امروز در سطح‌فعالان اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی می‌بینیم در 15 یا 20 گذشته مشاهده نمی‌شد. حضور فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان در چنین طرح‌هایی علاوه بر اثرات فیزیکی بر توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و کمک به تأمین نیازهای مالی به گرم‌تر شدن روابط اجتماعی در سطح جامعه ایرانی کمک می‌کند.

نباید از نظر دور داشت که ارتقای بخش آموزش به بهبود دیگر بخش‌ها منجر می‌شود. با ارتقای آموزش بهداشت، بخش‌های سیاست، اقتصاد و اجتماع ارتقا پیدا می‌کند. در حال حاضر به پرورش فرهنگی و اقتصادی عمیق‌تری در سطح جامعه ایرانی نیاز داریم و امیدواریم بنگاه‌های اقتصادی بیشتری برای توسعه حرکت‌های جمعی نیکوکارانه و خیر اعلام آمادگی کنند.