
دیروز اتاق تهران میزبان فعالان اقتصادی دغدغه مند در حوزه توسعه عدالت آموزشی بود که با مشارکت در پویش «ایران من» برای ارتقای نظام آموزش کشور تلاش میکنند. در ادامه 5 نکته از پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق ایران را درباره این پویش میخوانید.
پدرام سلطانی
1.«ایران من» پویشی برای توسعه آموزشی و برقراری عدالت آموزشی است که دو سال پیش توسط اعضای اتاقهای بازرگانی و کارآفرینان کشور ایجادشده است. این پویش در قدم اول احداث 100 مدرسه را در مناطق محروم کشور هدفگذاری کرده است. ساخت این 100 دبستان آغازشده است، بعضی از این مدارس افتتاحشده و تا پایان سال آینده همه این 100 مدرسه افتتاح میشود.
2.پویش «ایران من» برای جذب بیشتر کارآفرینان و اعضای هیئت نمایندگان اتاقهای بازرگانی سراسر کشور از سال 93 اطلاعرسانی را آغاز کرده است. چند ماه پیش در اتاق ایران همایشی در این رابطه برگزار شد و عده بیشتری از کارآفرینان به جمع پویش «ایران من» ملحق شدند. قصد ما این ست که علاوه بر پیشبرد برنامههای پویش، برای الحاق هرچه بیشتر کارآفرینان به این کمپین تلاش کنیم. یکی از مهمترین اهداف پویش جلب نظر کارآفرینان و بخش خصوصی به اهمیت توسعه آموزشی در گستره بزرگتر است و اینکه برقراری عدالت آموزشی تبدیل به یک دغدغه و تعهد جمعی برای بخش خصوصی شود و از طریق کار جمعی اثرگذاری بیشتری بر رفع نواقص و خلاءهای آموزش داشته باشیم.
3.مدرسهسازی و فعالیتهای خیریه پیشازاین موردتوجه فعالان اقتصادی بوده است اما تفاوت پویش «ایران من» با شکل سنتی چنین فعالیتهایی اثرگذاری جمعی است تا تکیهبر کار انفرادی. در پروژههای پویش «ایران من» هیچکس حق مشارکت بیش از 10 درصد را در پروژهها ندارد تا فرصت برای کارگروهی فراهم باشد. اسم مدارس ایران من انتخابشده است و مدارس به اسم یک خیر یا یک شخص ثبت نمیشود تا تعهد و تعلق فعالان بخش خصوصی و دانشآموزانی که تا سالها در این مدارس تحصیل میکنند به کشور عزیزمان نمود بیشتری پیدا کند.
4.مدرسهسازی اولین گام از حرکت درازمدت پویش «ایران من» و تلاش برای توسعه آموزشی است. برنامههای متعدد دیگری برای حضور بیشتر بخش خصوصی در توسعه آموزشی کشور داریم که ازجمله آنها ایجاد هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای متناسب با نیازهای بخش خصوصی و انطباق مباحث و دروس آموزشی دوازده سال آموزش با نیازهای امروز جامعه و بخش اقتصاد است. برای تقویت معلمان در روشهای محروم و اجرای سیستمهای آموزش مکمل و رفع تنگناهای دانش آموزان در مناطق دوزبانه کشور هم برنامههای متعدد داریم.
5.در این حرکت جمعی در تعامل با نظام آموزش کشور و وزارت آموزشوپرورش فعالیت میکنیم. این پویش زمینه انتقال نظرات و خواستههای کارآفرینان را فراهم میکند. نباید ازنظر دور داشت که محصلان امروز در مدارس سراسر کشور در آینده همکاران و کارکنان واحدهای خدماتی و تولیدی در بخش خصوصی و دولتیاند. پویش ایران من سنگ بنای حرکت درازمدتی را برای تربیت نیروی انسانی شایسته بنیان گذاشته است که نتیجه آن در آینده درخشان خواهد بود.