
توافقات انجامشده است و نمایندگان بوئینگ در تهران مشغول مذاکره با مدیران ایران ایر هستند و امیدواریم با پیگیریهایی که انجام میشود، فرایند نوسازی ناوگان هوایی کشور به بهترین شکل ادامه پیداکرده و به سرانجام برسد.
مقصود اسعدی سامانی
فرایند نوسازی ناوگان هوایی ایران و خرید هواپیما از بهمنماه سال گذشته با بستن قرارداد با شرکت ایرباس آغازشده است. در کمتر از یک سال اخبار امیدوارکنندهای از نوسازی ناوگان هوایی در رسانهها منتشرشده است.
به نظر میرسد مسیر پرفرازونشیب خرید هواپیما برای ایران پس از سالها و با گذشتن از سدهایی مثل عدم مجوز او فک به شرکتهای خارجی برای معامله با ایران در حال به نتیجه رسیدن است اما چند سؤال دراینبین مطرح است؟ سؤال اول اینکه در صورت خرید هواپیماهای جدید شرکتهای هواپیمایی خارجی چقدر این شانس رادارند که بهطور مستقیم در ایران حضور پیداکرده و فعالیت کنند؟ سؤال دوم اینکه در اظهارنظرهای مسئولان موعد تحویل هواپیماها تا پایان سال جاری ذکرشده است و این در حالی است که شرکتهای هوایی باید پس از بستن قرارداد با کشورها برای آنها هواپیما بسازند و این فرایند زمانبر به بیش از یک سال وقت نیاز دارد.
در پاسخ به سؤال اول باید گفت که طبق قانون هواپیمایی کشوری هیچ شرکت هواپیمایی خارجی نمیتواند مالکیت کامل یک شرکت هوایی در ایران را داشته باشد. حداکثر مالکیت شرکتهای هوایی در ایران باید در اختیار شرکتهای ایرانی باشد و تنها با شرط 49 درصد سهام خارجی و 50 درصد سهام ایرانی امکان فعالیت این شرکتها در کشورمان وجود دارد.
در پاسخ به سؤال دوم باید گفت که قاعده شرکتهای هواپیما ساز این است که پس از بستن قرارداد شروع به ساخت هواپیما برای خریداران میکنند اما گاها شرکتهای سازنده هواپیماهایی برای کشورهای متقاضی ساختند که خریداران به دلایل مختلف از دریافت آن انصراف دادند و امکان فروش این هواپیماها به متقاضیان دیگر وجود دارد.
مذاکرات ایران با شرکتهای هواپیما ساز در حال نهایی شدن است. توافقات انجامشده است و نمایندگان بوئینگ در تهران مشغول مذاکره با مدیران ایران ایر هستند و امیدواریم با پیگیریهایی که انجام میشود، فرایند نوسازی ناوگان هوایی کشور به بهترین شکل ادامه پیداکرده و به سرانجام برسد.