
در حال حاضر کشور برای تولید اتیلن با کمبود اتان مواجه است. به این ترتیب اگر فاز 18 پارس جنوبی آماده شود، در پتروشیمی کاویان، با اتان دریافتی از پارس جنوبی می توان یک میلیون تن به ظرفیت تولید اتیلن اضافه کرد.
مهدی شریفی نیک نفس
خبرها حاکی از این است که اواخر خردادماه فاز ۱۸ پارس جنوبی آماده می شود. بابک عباسپور، مدیرعامل بخش فراساحل شرکت ایزوایکو اعلام کرد که هماکنون سکوی سازه 18 پارس جنوبی در مراحل انتهایی ساخت به سر میبرد که انتظار است تا آخر خردادماه این سکو بارگیری و در محل خود نصب شود.
در حال حاضر کشور برای تولید اتیلن با کمبود اتان مواجه است. به این ترتیب اگر فاز 18 پارس جنوبی آماده شود، در پتروشیمی کاویان، با اتان دریافتی از پارس جنوبی می توان یک میلیون تن به ظرفیت تولید اتیلن اضافه کرد. به گفته مسئولان، این اتیلن تولید شده، به خط لوله اتیلن غرب تزریق می شود که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ٨,٥ میلیارد دلار را تامین می کند.
به هرحال، توسعه فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالیانه یک میلیون تن اتان و ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع انجام شده است. این مساله باعث افزایش خوراک پتروشیمی ها می شود. به هرحال، پتروشیمی ها با مشکل کمبود خوراک مواجه هستند. به این ترتیب اگر فاز 18 پارس جنوبی به بهره برداری برسد، بخشی از این مشکلات حل می شود.