
محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در مورد دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه نوشته است.
محمدرضا نجفی منش
نخستين سفر رييسجمهور پس از لغو تحريمها بيشتر رنگ و بوي اقتصادي داشت و تحت تاثير سياستهاي رييسجمهور براي تقويت بخش خصوصي قرار گرفت. بعد از سالها ايرانيها بدون ترس از تحريم به مذاكرات اقتصادي پرداختند و اين مذاكرات با استقبال گرم اروپاييها همراه بود. به هر حال هنوز مشكلاتي بر سر راه فعالان اقتصادي وجود داشت كه اجازه نميدهد اين فعالان بتوانند در تمامي بخشها حضور داشته باشند. مسائل بانكي و سوئيفت به صورت يك چالش وجود دارد هرچند كه قولهاي مساعدي درباره فاينانس پروژهها داده شد.
قراردادهاي زيادي در زمينههاي فولاد و قطعات برق و الكترونيك بسته شد و راه براي فعالان اقتصاد باز شد كه بعد از اين به فعاليت بپردازند ولي شايد مهمترين مساله ايجاد يك سياست جديد در فعاليتهاي اقتصادي بود. پيش از اين شركتهاي اروپايي بيشتر فروشنده محصولات به ايران بودند و ايران به چشم يك بازار مصرف مناسب ديده ميشد. اما اين بار اكثر قراردادها به صورت همكاري مشترك به امضا رسيد. قرارداد شركت پژو يكي از مهمترين اين قراردادها بود. تا پيش از اين با وجود حضور پررنگ پژو در صنعت خودروسازي ايران حتي يك دلار توسط اين شركت در ايران سرمايهگذاري نشده بود ولي اين بار پژو شركتهايي جديد با سهام مساوي ميان ايران و پژو ايجاد كرد تا سرمايهگذاري ايران و شركتهاي خارجي يكسان باشد. براساس قرارداد پژو 40درصد توليد اين محصول ساخت ايران خواهد بود همچنين 30درصد محصولات توليد شده توسط شركت پژو در كشورهاي منطقه به فروش ميرسد و عملا ايران صادركننده اين محصولات خواهد شد. در صنعت قطعهسازي هم ما شاهد بهبود شرايط با حضور قطعهسازان خارجي خواهيم بود چراكه با اين قرارداد، قطعهسازان جهاني نيز مجبور به عقد قراردادهاي توليد مشترك با قطعهسازان ايراني خواهند شد. اين سياست ميتواند در آينده نقشه راه تمامي صنايع باشد تا شاهد پيشرفت هر چه بيشتر صنايع ايران از نظر كيفيت و دانش فني باشيم.
منبع: روزنامه تعادل