
به اعتقادم من این درست نیست که دولت سال هاست که به صنایعی که در ایران مزیت نسبی ندارند و اصلا به درستی شکل نگرفته اند و در شرایط بحرانی هستند کمک کند
بهادر احرامیان
باید توجه داشت که هر کشوری در برخی از صنایع مزیت دارد و ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم و اگر می خواهیم بیشترین ثروت و تولید را داشته باشیم باید تمام انرژی، نیروی کار و مدیریت کشور را روی این صنایع متمرکز کنیم و اصل علم اقتصاد هم براین موضوع تاکید می کند و در این بین باید از صنایعی که در آن مزیت نداریم خارج شویم و جهت را تغییر دهیم و دراین بین قطعا یکی از پیامدهای ورود سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد ما و آزادسازی اقتصاد از دور خارج شدن و تعطیلی صنایعی خواهد بود که در آن مزیت نداریم. اما باید دقت داشت که این اتفاق الزاما بد نخواهد بود زیرا در کنار آن شاهد رشد، گسترش تولید و توسعه در بقیه صنایع خواهیم بود و باید هر دو این ها را در کنار هم ببینیم.
صنایعی که درلبه پرتگاه هستند و بهره وری لازم را ندارند تعطیل خواهند شد و این بد نیست البته در این بین آن ها سر و صدای بسیاری هم خواهند کرد و حتی شرایط را بزرگنمایی می کنند و این دور از ذهن نیست و از حضور سرمایه گذاران خارجی ابراز نگرانی می کنند و هشدار می دهند که همه این ها طبیعی است زیرا این واحدهای تولید از شرایط جدید آسیب می بینید اما نکته مهم توجه به منافع ملی و توسعه کشور است؛ امروز در ایران حاکمیت، دولت و مردم با هم متحد هستند و همه چیز تحت نظارت و کنترل است بنابراین نباید نگران تاسیس چند کارخانه خارجی و سرمایه گذاران خارجی در کشور بود بلکه باید به نکات مثبت این مهم توجه داشت و جذب سرمایه گذاران خارجی را فرصتی برای کشور دانست. به اعتقادم من این درست نیست که دولت سال هاست که به صنایعی که در ایران مزیت نسبی ندارند و اصلا به درستی شکل نگرفته اند و در شرایط بحرانی هستند کمک کند، تسهیلات بدهد و... درحالی که شاید باید این صنایع تمام شوند و صنایع نو جای آن ها را بگیرند و توجه داشته باشید که پویایی اقتصاد همین است. البته باید این را گفت که ما در دولت و مدیریت اقتصاد کشور آمادگی ذهنی لازم را نداریم ولی باید کار از جایی شروع شود و پویا بودن اقتصاد از همین نقطه آغاز می شود و تحول.
مدیرعامل فولاد یزد