
دولت می تواند با مدیریت صحیح ارزهای خانگی، از خارجی ها بی نیاز شود.
اسدالله عسگراولادی
حجم قابل توجه ارزهاي خانگي و مبالغ بلوکه در منازل پس انداز شده و ما هم خيلي نياز به خارج نداريم و نمي توانيم به آنها اعتماد کنيم، چون دولت بايد روي سرمايه هاي داخلي تکيه کند تا اگر خارجي ها نيامدند برنامه ها با مشکل مواجه نشود. البته اگر خارجي ها به کشور بيايند خوب است، اما آنها براي سرمايه گذاري و سود به ايران خواهند آمد و دلشان براي ما نسوخته است.
ما سرمايه زيادي در داخل کشور داريم و دولت بايد ريال ها و ارزهايي که در خانه هاست را با مديريت صحيح بيرون کشيده و آن را به سمت کار و ايجاد اشتغال ببرد، چون اين پس اندازه ها بايد به سمت سرمايه گذاري برود و دولت بايد پس اندازهاي مردم را جمع و براي سرمايه گذاري در صنايع متوسط و کوچک که اشتغالزاست، استفاده کند.
خارجي ها مي توانند در معادن، انرژي، نيروگاه ها و پالايشگاه ها سرمايه گذاري کنند و به آنها خوشامد مي گوييم، اما خيلي به آنها اميد نداريم و بايد روي پاي خود بايستيم. در این بین برنامه ششم توسعه از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر قرار است اين برنامه هم مانند برنامه چهارم و پنجم باشد، بهتر است که اصلا برنامه نداشته باشيم، چون در برنامه ششم توسعه اولويت اول بايد با سرمايه گذاري و اشتغال باشد.
دولت آقاي روحاني تمام تدبيرها را به کار گرفته و خيلي تلاش کرده است، اما اميدهايش به نتيجه نرسيده است. بايد اشتغال ايجاد شود، سرمايه گذاري داخلي شکل بگيرد و اقتصاد مقاومتي که رهبري بر آن توصيه دارند، اجرايي و ارتباط بين المللي کشور برقرار شود.
*عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران
منبع:روزنامه جام جم