
ژو ژیاچوان رئیس بانک مرکزی چین، نتوانست مقاومت کند و بارها به گروه 20 تأکید کرد که حبابی که در کشورش شکل گرفته بود دیگر «ترکیده است».
تام دی کریستوفر
تمار اسنر تحلیلگر نزدک انرژی روز جمعه اظهار داشت که روسیه می تواند نقشی کلیدی برای وادار کردن عربستان به کاهش تولید نفت باشد.
در سال 2013 حدود 68 درصد از درآمد صادراتی روسیه از محل فروش نفت و گاز حاصل شده است
عربستان سعودی طی 16 ماه گذشته تمام تلاش خود را کرده تا سهم خود را در بازار حفظ کند و مقابل تولیدکنندگان امریکایی که تعادل عرضه و تقاضا را در بازار به هم زده اند، بایستد. پادشاهی عربستان مقابل هر گونه کاهش تولید نفت ایستاده است و به این ترتیب بهای نفت به دلیل مازاد عرضه در بازار روز به روز کمتر شده است.
اسنر می گوید: «در این شرایط اقدامات روسیه نقشی کلیدی دارد. آنها بارها گفته اند که حاضرند به صورت اشتراکی میزان تولید خود را کاهش بدهند.» اما نماینده نخست وزیر روسیه آرکادی دوورکویچ روز جمعه به سی ان بی سی گفت که کشورش آماده کاهش تولید نفت نیست. البته اسنر نیز این صحبت ها را تأیید کرد اما گفت: «همه این صحبت ها به این بستگی دارد که قیمت نفت تا چه زمانی پایین بماند. این امر قطعاً امکان پذیر است.»
روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است اما عضور سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) نیست.
بر اساس آمار به دست آمده از اداره اطلاعات انرژی امریکا، در سال 2013 حدود 68 درصد از درآمد صادراتی روسیه از محل فروش نفت و گاز حاصل شده است.
اسنر بر این باور است که پرسش کلیدی که می تواند تعادل دوباره بازار نفت را تعیین کند کف قیمت بازار نفت نیست بلکه مدت زمانی است که قیمت نفت زیر محدود 60 تا 55 دلار در ازای هر بشکه باقی می ماند. او تأکید می کند که حتی در این محدوده قیمتی هم نفت بسیاری تولید می شود و در بازار مازاد عرضه خواهیم داشت.
این تحلیلگر انرژی می گوید: «من پیش بینی می کنم تا سال 2017 این وضعیت حاکم باشد. ما همچنان باید منتظر مازاد عرضه بیشتر در بازار نفت باشیم.»
*تهیه کننده برنامه های تلویزیونی
منبع: سی ان بی سی