
با توجه به شرایط مناسبی که ایران پس از توافق هسته ای در فضای بین المللی پیدا کرده، این فرصت فراهم شده که تکلیفمان را با عضویت در سازمان تجارت جهانی روشن کنیم
محسن بهرامی ارض اقدس
در سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و در برنامه ششم توسعه بطور کلی، تجارت با کشورهای همسایه بطور خاص مورد توجه و تاکید قرار گرفته. ما به دلیل مزیت نسبی و موقعیت ژئوپولوتیکی، باید با کشورهای همسایه روابط روان، متعادل، شفاف و ساده داشته باشیم اما باید در این روابط، قراردادهای چند جانبه و پروتکل های چندجانبه تنظیم کنیم تا این کشورها به محض ورود ما به بازار، با دستکاری تعرفه ها یا ایجاد مشکلات دیگر، شرکای تجاری مان را تحریک به رها کردن تجارت با ما نکنند. نتیجه چنین کنش هایی در اقتصاد منطقه، کاهش رقابت پذیری کالای ایرانی خواهد بود.
عراق اخیرا، تعرفه واردات کالا از ایران را افزایش داده است. تا زمانی که ایران عضو سازمان تجارت جهانی نشده باشد، این گونه برخوردهای تبعیض آمیز در مورد تعرفه ها و وضع قوانین خاص نه فقط از سوی کشورهای همسایه، بلکه از همه کشورهای جهان برای صادرات ایران امکان پذیر است. با توجه به شرایط مناسبی که ایران پس از توافق هسته ای در فضای بین المللی پیدا کرده، این فرصت فراهم شده که تکلیفمان را با عضویت در سازمان تجارت جهانی روشن کنیم. ما در حال حاضر، ارتباطات خوبی از نظر بین المللی داریم. عضویت در سازمان تجارت جهانی منوط به اجماع عمومی اعضای این سازمان و در راس آن ها ایالات متحده آمریکاست که باتوجه به شرایط فعلی، می توانیم فرایند پیوستن به این سازمان را کوتاه کنیم و هرچه سریع تر به جامعه بین المللی در سازمان تجارت جهانی بپیوندیم تا امکان این نوع رفتارها سلب شود.
از اتاق بازرگانی به عنوان چشم و گوش دولت در حوزه تجارت خارجی این توقع وجود دارد که در برخورد با اینگونه مشکلات، بلافاصله اطلاع رسانی کند و دستگاه ها و سازمان های متناظر مثل سازمان تجارت، استاندارد، گمرک ایران، وزارت صنایع و معادن و سازمان سرمایه گذاری و سازمان های در ارتباط با فعالیت های فرامرزی را در جریان بگذارد. در این فرایند، می توانیم خیلی زود و پیش از نهادینه شدن کنش های نامطلوب برخی کشورها در حق تجارت کشورمان، در وهله اول روش های اقتصادی مان را اصلاح کنیم و در وهله دوم، از دولت بخواهیم با استفاده از ابزارهای سیاسی و دیپلماسی، نسبت به آن کشور رفتار متقابل داشته باشد. البته ما در مورد قانون شکنی و دمپینگ مقررات ویژه ای داریم که مقابله مثل کنیم و خوشبختانه، کشورهای همسایه ما مثل عراق، افغانستان، آذربایجان و ... آنقدر به اقتصاد ما وابستگی دارند که در صورت استفاده صحیح ما از ابزارهای اقتصادی و دیپلماسی، هیچ گونه برخورد تبعیض آمیزی با ما نخواهند داشت. سرعت عمل، دقت و اطلاع رسانی به موقع اتاق بازرگانی می تواند، به اقتصاد کشور در مواجهه با چنین مشکلاتی کمک کند.
*عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران